cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Z wizytą u bocianów (31.03.2020r.)

Temat: Z wizytą u bocianów – rozmowa na podstawie obrazka.

1.„Jaki to ptak?”rozwiązywanie zagadek.

Przedstawiamy zdjęcia ptaków- rozwiązań zagadek. Po rozwiązaniu zagadki dziecko wskazuje zdjęcie odpowiedniego ptaka. Dzieli nazwy ptaków na sylaby.

  • Pióra biało-czarne, buciki czerwone, uciekają przed nim żabki, gdy idzie w ich stronę(bocian).
  • Już po lesie kuka, gniazda sobie szuka. Jak znajdzie podrzuca jajo, niech inni je wygrzewają (kukułka).
  • Śpiewa wysoko piosenki do słonka, głos ma podobny do drżenia dzwonka (skowronek)

2 „Bocian” – zapoznanie dzieci wyglądem, pożywieniem i zwyczajami ptaka

Bocian biały jest dużym ptakiem. Ma długość 100–115 cm i wysokość 100–125 cm. Rozpiętość skrzydeł wynosi 155–215 cm, a jego masa 2,3 – 4,5 kg. Jego upierzenie jest głównie białe, z czarnymi piórami na skrzydłach. Dorosłe ptaki mają długie czerwone nogi oraz długie spiczasto zakończone czerwone dzioby. Jest mięsożerny, żywi się owadami, rybami, płazami, gadami, małymi ssakami i małymi ptakami. Charakterystycznym głosem jest klekot. Obydwoje partnerów budują duże gniazdo, które może być używane przez kilka lat. Każdego roku samica składa zazwyczaj cztery jaja, z którego po 33 – 34 dniach wykluwają się pisklęta. Oboje rodziców wysiadują jaja i karmią młode. Młode opuszczają gniazdo po dwóch miesiącach po wykluciu się. Bocian biały podejmuje co roku dalekie wędrówki, zimując w Afryce.

3. W bocianim gnieździe – historyjka obrazkowa.

Karta pracy cz.I

Dzieci:
− oglądają obrazki,
− opowiadają historyjkę o rodzinie bocianów

Karta pracy cz.II

Dzieci:
− liczą bociany,
− pokazują palcem i mówią za osobą dorosłą: pierwszy bocian, drugi bocian…
− mogą też pokolorować każdemu bocianowi nogi i dziób na czerwono.

4. Wizualizacja – Jestem bocianem.

 Dziecko naśladuje ruchem i głosem bociana, o którym opowiada Rodzic.

Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem.

Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje.

Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno.

Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby.

Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.

5.Ćwiczenie oddechowe – Gdzie mieszkają żabki?

Szablon jeziora, małe szablony żabek, słomka . Dziecko zajmują miejsce przy stoliku. Przed dzieckiem znajdują się małe szablony żabek, wycięte z zielonego papieru. Na środku stolika rodzic przykleja taśmą dwustronną szablon jeziora, wycięty z niebieskiego brystolu. Dziecko  za pomocą słomki przenosi żabki do jeziora.

 

Życzymy miłej zabawy!

Marzena Rogowska i  Monika Kulikowska