Temat: Z wizytą u bocianów – rozmowa na podstawie obrazka.
1.„Jaki to ptak?”– rozwiązywanie zagadek.
Przedstawiamy zdjęcia ptaków- rozwiązań zagadek. Po rozwiązaniu zagadki dziecko wskazuje zdjęcie odpowiedniego ptaka. Dzieli nazwy ptaków na sylaby.
- Pióra biało-czarne, buciki czerwone, uciekają przed nim żabki, gdy idzie w ich stronę(bocian).
- Już po lesie kuka, gniazda sobie szuka. Jak znajdzie podrzuca jajo, niech inni je wygrzewają (kukułka).
- Śpiewa wysoko piosenki do słonka, głos ma podobny do drżenia dzwonka (skowronek)
2 „Bocian” – zapoznanie dzieci wyglądem, pożywieniem i zwyczajami ptaka
Bocian biały jest dużym ptakiem. Ma długość 100–115 cm i wysokość 100–125 cm. Rozpiętość skrzydeł wynosi 155–215 cm, a jego masa 2,3 – 4,5 kg. Jego upierzenie jest głównie białe, z czarnymi piórami na skrzydłach. Dorosłe ptaki mają długie czerwone nogi oraz długie spiczasto zakończone czerwone dzioby. Jest mięsożerny, żywi się owadami, rybami, płazami, gadami, małymi ssakami i małymi ptakami. Charakterystycznym głosem jest klekot. Obydwoje partnerów budują duże gniazdo, które może być używane przez kilka lat. Każdego roku samica składa zazwyczaj cztery jaja, z którego po 33 – 34 dniach wykluwają się pisklęta. Oboje rodziców wysiadują jaja i karmią młode. Młode opuszczają gniazdo po dwóch miesiącach po wykluciu się. Bocian biały podejmuje co roku dalekie wędrówki, zimując w Afryce.
3. W bocianim gnieździe – historyjka obrazkowa.
Karta pracy cz.I
Dzieci:
− oglądają obrazki,
− opowiadają historyjkę o rodzinie bocianów
Karta pracy cz.II
Dzieci:
− liczą bociany,
− pokazują palcem i mówią za osobą dorosłą: pierwszy bocian, drugi bocian…
− mogą też pokolorować każdemu bocianowi nogi i dziób na czerwono.
4. Wizualizacja – Jestem bocianem.
Dziecko naśladuje ruchem i głosem bociana, o którym opowiada Rodzic.
Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem.
Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje.
Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno.
Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby.
Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.
5.Ćwiczenie oddechowe – Gdzie mieszkają żabki?
Szablon jeziora, małe szablony żabek, słomka . Dziecko zajmują miejsce przy stoliku. Przed dzieckiem znajdują się małe szablony żabek, wycięte z zielonego papieru. Na środku stolika rodzic przykleja taśmą dwustronną szablon jeziora, wycięty z niebieskiego brystolu. Dziecko za pomocą słomki przenosi żabki do jeziora.
Życzymy miłej zabawy!
Marzena Rogowska i Monika Kulikowska