-wprowadzenie liter f, F,
-rozwijanie słownika czynnego dzieci,
-rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
-uwrażliwianie na walory estetyczne dzieł malarskich.
1. Artysta – zabawa słownikowa. Szukanie odpowiedzi na pytania:
Kto to jest artysta? Czym zajmuje się artysta?
Należy podkreślić, że nie każdy, kto coś zrobi, jest artystą – jego dzieło musi być wyjątkowe, budzić emocje, chęć dyskusji; artysta musi mieć talent, bardzo dobrze wykonywać to, czym się zajmuje, być wytrwały i ciągle ćwiczyć, by być jak najlepszy.
Dzieci podają przykłady dziedzin, w których mogą tworzyć artyści:
malarstwo – malarz, rzeźbiarstwo– rzeźbiarz, literatura – pisarz, poeta;
muzyka – kompozytor, śpiewak, piosenkarz, gitarzysta; teatr – aktor, reżyser itp.
2.„W pracowni malarza” – film o artyście – malarzu.
https://www.youtube.com/watch?v=WEx0PPmqBlY
Po obejrzeniu filmu odpowiedz na pytania: Jak powstaje obraz? Jakimi narzędziami posługuje się malarz? Po co malarz używa palety? Gdzie maluje malarz? Jak są tworzone farby?
3. Zapoznanie z literą f, F na podstawie wyrazu „farby”, „Franek”.
– jaką głoskę słyszysz na początku w wyrazie farby? (Franek)?
– znajdź w domu przedmiot, którego nazwa zaczyna się głoską „f”,
– wymień inne wyrazy, których nazwy rozpoczynają się głoską „f”,
– wymieńcie imiona rozpoczynające się głoską „F” ,
– podziel wyraz „farby”, „Franek” na sylaby,
– wymień wszystkie głoski w tych wyrazach,
– weź białe kartoniki i ułóż na stole tyle kartoników, ile głosek jest w wyrazie „farby”, („Franek”),
– spróbuj określić, która głoska jest spółgłoską a która samogłoską.
(przypomnij sobie, jak to robiliśmy w przedszkolu – połóż rękę pod brodę i wymawiaj kolejne głoski).
– czy „f” jest samogłoską czy spółgłoską? Jakim kolorem oznaczymy te literę?
Pamiętaj! Niebieskie kartoniki oznaczają spółgłoski a czerwone samogłoski.
Obejrzyj w karcie pracy na s. 4, jak wygląda litera f, F – drukowana i pisana.
- Do czego jest podobna mała litera f, wielka litera F?
- Czym różni się wielka litera od małej?
- Czym różnią się litery drukowane f, F od pisanych?
Napisz tę literę ręką w powietrzu, palcem po stole, na plecach kogoś z domowników.
4. Praca z KP4, s.4–5 – ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej, określanie miejsca głoski i litery w wyrazach, ćwiczenia w czytaniu.
5. Praca z CziP s.61 – wodzenie palcem po śladzie liter f, F, pisanie w tunelu, pisanie liter po śladzie, po kropkach i samodzielnie, pisanie krótkich zdań.
6. „Fiołki” – zabawa plastyczna „Jesteśmy malarzami”.
Dzisiaj i wy możecie pobawić się w malarzy.
Przygotujcie sobie, to co chcecie namalować. Propozycja jest taka, aby był to wazonik z wiosennymi kwiatami, np. tulipanami, żonkilami lub fiołkami a obok wazonika połóżcie dowolny owoc. Możecie wymyśleć własną kompozycję kwiatową lub zupełnie inną.
Następnie przygotujcie sobie kartkę, farby, pędzel i wodę.
Patrząc na ułożoną kompozycję – postarajcie się ją namalować.
Zachęcamy do przesyłania swoich prac na emaila grupowego: przedszkole14grupa5@wp.pl
6.Budzik –film dla chętnych dzieci.
Po pracy możecie obejrzeć sobie program z serii Budzik, którego tematem jest malarstwo.