cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Dzieci z różnych stron świata – 04.06.2020r.

–  rozwijanie wiedzy na temat różnych krajów  świata,

–  uświadomienie, że wszystkie dzieci mają takie same prawa,

–  wdrażanie do wyrażania ruchem,  gestem czytanego tekstu (pantomima),

–  rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej dziecka.

1. Prezentacja multimedialna – dzieci z różnych stron świata (rozmowa na temat filmu).

https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20  oraz wiersza „Dzieci świata”.

Polak, Chińczyk, Afrykanin,
Słowak, Turek i Indianin,
wszyscy klaszczą dziś wesoło,
robią wspólne duże koło.

My jesteśmy dzieci świata,
choć wyglądem się różnimy,
zawsze chętnie i wesoło
wspólnie, razem się bawimy.

Ja z południa, on z północy,
wszędzie dni, są wszędzie noce,
wszędzie miasta, wszędzie wioski,
gdzie by oczy nie poniosły.

Czarna, żółta, mlecznobiała,
każda buzia jest wspaniała,
każda buzia uśmiechnięta,
tańczą chłopcy i dziewczęta.

 Pytania do dzieci:

Jak wyglądają dzieci z różnych krajów?

W jakich domach mieszkają dzieci?

 Co lubią  jeść?

Jak wyglądają krajobrazy różnych krajów, z których pochodzą dzieci?

Jakie mają imiona?…

Czy wszystkie dzieci lubią się bawić?

 Czy dzieci z różnych krajów mogą być wesołe lub smutne?
Czy wszystkie dzieci maja takie same prawa?

2. Podsumowanie wiadomości o dzieciach świata przy piosence „Jesteśmy dziećmi”.

 https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

3. Wykonanie mandali przedstawiającej różne dzieci.

http://www.preschoolactivities.us/wp-content/uploads/2015/04/World-Thinking-Day-mandala-coloring-page-5.jpg

4. Podróż do Afryki – obejrzenie na mapie lub globusie gdzie znajduje się kontynent. (dzielenie wyrazu Afryka na głoski, sylaby).

Zapraszamy dzieci na tratwę (może to być dywan, kocyk, duży tęcznik), którą  wyruszymy w podróż przez Morze Śródziemne na kontynent Afryki. Aby wejść na tratwę, należy wykonać zadanie – powiedzieć, na jaką głoskę rozpoczyna się lub kończy słowo wypowiedziane przez rodzica, np.: morze, Afryka, kraj….
Dziecko wchodzi na tratwę i naśladuje machanie wiosłami, z prawej, lewej strony, naśladuje  szum morza, śpiew napotkanych ptaków…
Wreszcie docieramy na miejsce i zwiedzamy dżunglę
zabawa pantomimiczna do opowiadania nauczycielki.


Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy z tratw i idziemy na ląd po wodzie ( wysokie unoszenie kolan) a potem po gorącym piasku(lekkie podskoki).

Rozglądamy się uważnie na boki , szukamy tubylców.

Czas ruszać w drogę , przedzieramy się przez dżunglę(ruchy rękoma na boki).

Chodźmy bardzo cicho by nikogo nie spłoszyć, albo by nas nie usłyszał lew (idziemy na palcach).

Cicho!(dajemy palec na buzię).

Słychać jakiś szelest. Uciekajmy na drzewo (naśladujemy wspinanie się na drzewo).

O! Jaka miła małpka- chcesz to się pobawimy.

Pomałpujmy tak jak ona( dzieci naśladują ruchy np. drapią się po plecach, skaczą na jednej nodze, itp.).

Dość zabawy chyba jesteśmy już bezpieczni, możemy schodzić z drzewa.(naśladujemy schodzenie z drzewa).

Ruszamy dalej w drogę. Przed nami rzeka, musimy ją przeskoczyć (duży skok do przodu),

a teraz skaczemy po kamieniach (małe podskoki).

Uwaga! Krokodyl (naśladujemy kłapanie paszczy krokodyla),  a tam płynie hipopotam (naśladujemy rękoma pływanie w wodzie).

Już niedługo dotrzemy do wioski, musimy tylko przejść obok śpiącego węża (dzieci kładą się na podłodze i sycząc poruszają się po niej).

Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami (dzieci nawzajem obejmują się)

 Na powitanie zaśpiewajmy hymn (dzieci powtarzają).
O, ale le
O, beri ,tiki, tonga
,masa, masa, masa
O, balua, balue.

5. Jak bawią się dzieci w Afryce?
– burza mózgów na temat „Jak się bawią dzieci w Afryce?”
– dziecko wymyśla, w jaki sposób bawią się dzieci w Afryce.
Należy powiedzieć dzieciom , że w niektórych krajach Afryki dzieci nie mają zabawek ze sklepu, że najczęściej nie chodzą do szkoły, nie potrafią czytać, wykonują dużo obowiązków, jak dorośli, np. – zbierają rośliny na obiad, patyki na opał, przynoszą wodę itp.

6. Poznanie zabawy afrykańskiej z kamykami lub orzechami ziemnymi.
Ciekawą zabawą jest carabke, gra polegająca na podrzuceniu kamyczków lub orzeszków ziemnych, znana w innych krajach Afryki. Dzieci siadają na ziemi lub macie pod drzewem
z garstką kamyków lub orzeszków. Bardzo często bawią się nimi młode sprzedawczynie orzeszków ziemnych. W trakcie zabawy każde dziecko kolejno podrzuca orzeszek jedną ręką i szybko zabiera z ziemi następny, tak by tamten pierwszy nie zdążył upaść. Jeśli upadnie, wówczas zawodnik odpada z gry. Gdy uda mu się złapać, kontynuuje się grę z coraz większą liczbą orzeszków w dłoni. Wygrywa ta osoba, która uzbiera najwięcej orzeszków. Jest to gra ćwicząca precyzję, sprawność, koncentrację i szybkość reakcji. Przedmiot używany w trakcie zabawy ulega często zmianie, dzieci bawią się więc także nakrętkami, kapslami, guzikami.

Proponujemy, aby rodzina pobawiła się z dzieckiem w taką  zabawę – można ją zorganizować także na świeżym powietrzu.

7. Twórcza zabawa plastyczna „Afrykańska maska”.

Zwyczajem ludów zamieszkujących Afrykę jest malowanie swego ciała, w celu ozdobienia go, odstraszenia wrogów, w celach zabawy. Z tego samego powodu ludzie w Afryce wykonują kolorowe maski.
Rodzic demonstruje wykonanie maski – zadaniem dziecka jest rozcierać kolorową plastelinę na maskach, następnie lepić wężyki, paski, kropki, tak, by na masce powstał oryginalny wzór(do maski można wykorzystać papierowe talerzyki lub narysować kształt na kartce technicznej i wyciąć). Można także wykonać maskę inną techniką.

Życzymy powodzenia!