cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Dzień i noc – zabawa matematyczna – 15.04.2020r.

Zajęcia w oparciu o  „Dziecięcą  matematykę”  Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej

–  dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dnia i nocy,

–  wnioskowanie o regularności w układach rytmicznych,
–  rozumienie przemienności  dnia i nocy,
–  przedstawienie rytmu w różny sposób.

Pomoce: zagadki słowne, szarfy, obręcze, paski papierowe żółtego i niebieskiego koloru, emblematy słońca i księżyca, kartki, klej

1. Zabawa ruchowa – dziecko spaceruje po pomieszczeniu, na polecenie wita  się daną częścią ciała np. rączkami, pleckami, kolankami itd. z domownikami.

2. Wprowadzenie do tematu zajęć –rozwiązanie zagadek słownych.
• Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie. (słońce)


• Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. (księżyc)

3. Pokazanie dzieciom symboli dnia –słońce i nocy- księżyc.

4. Pogadanka z dziećmi na temat czynności wykonywanych w ciągu dnia (budzimy się, jemy śniadanie, jesteśmy w przedszkolu, bawimy się, gramy… ) i w ciągu nocy (śpimy, odpoczywamy).

(KP 4, s 50 -51)

Link w scenariuszu z dn.14.04.2020r.

5. Zabawa „DZIEŃ-NOC”

Dziecko siedzi  w kole z domownikami – rozdajemy szarfy (mogą być wstążki, tasiemki  lub grubsze nitki) w dwóch kolorach- żółte i niebieskie, na przemian.

 Gdy dorosły  mówi JEST DZIEŃ osoby  z żółtymi szarfami wstają, a z niebieskimi siedzą. Dorosły  opowiada wraz interpretacją ruchową: jest dzień, świeci słońce, płyną chmurki, śpiewają ptaszki, kończy się dzień (osoby  z żółtymi szarfami siadają).

 A gdy dorosły  powie: JEST NOC– wstają osoby  z niebieskimi szarfami, prowadzący  kontynuuje opowiadanie: jest noc, mrugają gwiazdki, płyną chmurki, huczy sowa, kończy się noc, wstaje dzień.
I tak powtarzamy zabawę minimum 3 razy.

6. Przemijanie dnia i nocy

Dziecko  siedzi na dywanie, przed  dzieckiem leży obręcz i paski żółtego i niebieskiego papieru. Prowadzący tłumaczy znaczenie kolorów pasków i prosi, aby na obręczy ułożyć za ich pomocą przemijanie dnia i nocy, tzn. na przemian – pasek żółty, niebieski, żółty, niebieski itd.  Po wykonaniu zadania wraz z rodzicem dziecko odczytuje  to, co ułożyło tzn. dzień, noc, dzień, noc itd.

7. Utrwalenie rytmu przemijania dnia i nocy-rysowanie lub naklejanie gotowych symboli dnia i nocy (słońce, księżyc) wg stałego następstwa.

8. Omówienie wykonanej pracy.

Proponujemy także proste ćwiczenia gimnastyczne, które z łatwością można wykonać w domu

https://www.youtube.com/watch?v=U2-l87iDqU8

https://www.youtube.com/watch?v=hBFLp08y33Y