Zajęcia w oparciu o „Dziecięcą matematykę” Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej
– dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dnia i nocy,
– wnioskowanie o regularności w układach rytmicznych,
– rozumienie przemienności dnia i nocy,
– przedstawienie rytmu w różny sposób.
Pomoce: zagadki słowne, szarfy, obręcze, paski papierowe żółtego i niebieskiego koloru, emblematy słońca i księżyca, kartki, klej
1. Zabawa ruchowa – dziecko spaceruje po pomieszczeniu, na polecenie wita się daną częścią ciała np. rączkami, pleckami, kolankami itd. z domownikami.
2. Wprowadzenie do tematu zajęć –rozwiązanie zagadek słownych.
• Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie. (słońce)
• Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. (księżyc)
3. Pokazanie dzieciom symboli dnia –słońce i nocy- księżyc.
4. Pogadanka z dziećmi na temat czynności wykonywanych w ciągu dnia (budzimy się, jemy śniadanie, jesteśmy w przedszkolu, bawimy się, gramy… ) i w ciągu nocy (śpimy, odpoczywamy).
(KP 4, s 50 -51)
Link w scenariuszu z dn.14.04.2020r.
5. Zabawa „DZIEŃ-NOC”
Dziecko siedzi w kole z domownikami – rozdajemy szarfy (mogą być wstążki, tasiemki lub grubsze nitki) w dwóch kolorach- żółte i niebieskie, na przemian.
Gdy dorosły mówi JEST DZIEŃ osoby z żółtymi szarfami wstają, a z niebieskimi siedzą. Dorosły opowiada wraz interpretacją ruchową: jest dzień, świeci słońce, płyną chmurki, śpiewają ptaszki, kończy się dzień (osoby z żółtymi szarfami siadają).
A gdy dorosły powie: JEST NOC– wstają osoby z niebieskimi szarfami, prowadzący kontynuuje opowiadanie: jest noc, mrugają gwiazdki, płyną chmurki, huczy sowa, kończy się noc, wstaje dzień.
I tak powtarzamy zabawę minimum 3 razy.
6. Przemijanie dnia i nocy
Dziecko siedzi na dywanie, przed dzieckiem leży obręcz i paski żółtego i niebieskiego papieru. Prowadzący tłumaczy znaczenie kolorów pasków i prosi, aby na obręczy ułożyć za ich pomocą przemijanie dnia i nocy, tzn. na przemian – pasek żółty, niebieski, żółty, niebieski itd. Po wykonaniu zadania wraz z rodzicem dziecko odczytuje to, co ułożyło tzn. dzień, noc, dzień, noc itd.
7. Utrwalenie rytmu przemijania dnia i nocy-rysowanie lub naklejanie gotowych symboli dnia i nocy (słońce, księżyc) wg stałego następstwa.
8. Omówienie wykonanej pracy.
Proponujemy także proste ćwiczenia gimnastyczne, które z łatwością można wykonać w domu