cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Gdzie jest witamina C? – 28.04.2020r.

– poznanie głoski i litery „c, C”,
– kształtowanie nawyku jedzenia warzyw i owoców,
– rozumienie znaczenia witamin dla zdrowia,
– rozwijanie analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej wyrazów,
– rozwijanie umiejętności współpracy: rodzic – dziecko,
– rozwijanie logicznego myślenia,
– doskonalenie sprawności manualnej dłoni.

1. Rozmowa na temat wiersza „Witaminowe abecadło” Stanisława Kraszewskiego.

czytanie wiersza przez rodzica ze szczególnym podkreśleniem nazw witamin  oraz warzyw w jakich one się znajdują,
– podczas czytania można równocześnie narysować przy odpowiedniej literce oznaczającej witaminę warzywa,  owoce  czy inne produkty, w których poszczególne witaminy występują np. B (rysunek: drożdży, ziaren, orzeszków, sera, jajek, itd.).

Oczy, gardło, włosy, kości
zdrowsze są, gdy A w nich gości.
A w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
– bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy!
na W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
C – to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C: porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna!
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Mleko, mięso, jajka, sery,
w słońcu marsze i spacery.

Pytania w celu omówienia wiersza:

Co należy jeść, aby być zdrowym?

Jakie warzywa i owoce pojawiły się w wierszu?

W jakich pokarmach znajdują się witaminy: A, B, C, D?

2. Przypomnienie, jakiej witaminy potrzeba naszemu organizmowi podczas przeziębienia. (witaminy C)

Skoro jest taka ważna, więc dzisiaj poznamy głoskę i literkę „c, C”, na podstawie wyrazu, który jest rozwiązaniem zagadki.

Jest od pomarańczy mniejsza
bardziej żółta i kwaśniejsza.
Pod jej skórką mieści się
mnóstwo witaminy C.
/cytryna/

3. Wprowadzenie głoski i litery „c, C” KP4 s.64 (część karty na marginesie z lewej strony)

– wyodrębnienie pierwszej głoski w wyrazie cytryna, wyszukiwanie innych wyrazów zaczynających się głoską „c”, dzielenie na sylaby i  głoski,

– układanie modelu wyrazu „cytryna” i innych zaczynających się głoską „c”,

– prezentacja litery „c, C” drukowanej i pisanej.

4. Zabawa muzyczno-ruchowa „Witaminki”.

https://www.youtube.com/watch?v=nYg5TJhjOEs

5. Co robili Trampolinek i Celina? – rozmowa na podstawie historyjki obrazkowej

 KP4 s. 64 – 65

– wspólne odczytanie tekstu i rozmowa na temat poszczególnych obrazków,

– wyszukiwanie w tekście wyrazów z literą „c” ,

– kolorowanie spółgłosek na niebiesko w modelach wyrazów,

– naklejenie odpowiednich podpisów pod obrazkami.

5, Ćwiczenia w pisaniu litery „c, C”.

– w powietrzu, palcem po stoliku, po śladzie, na kartach pracy

6. Sałatka owocowa lub owocowo-warzywna

– wspólne przyrządzenie sałatki z dziećmi zachowaniem zasad higieny

– wspólna konsumpcja  ….

Życzymy smacznego!

 

Nasza propozycja na proste sałatki:

Sałatka owocowa nr 1

  • 2 jabłka,
  • 2 brzoskwinie,
  • 2 banany,
  • garść borówek lub 2 mandarynki,
  • mały kubek jogurtu naturalnego.

Przygotowanie:

Jabłka, banany i mandarynki obieramy ze skórki, a brzoskwinie i borówki dokładnie myjemy i wydrążamy. Banany kroimy w plastry, brzoskwinie i jabłka na mniejsze kawałki, mandarynki natomiast dzielimy na cząstki. Wszystkie owoce wrzucamy do miski, wlewamy jogurt i wszystko mieszamy

Sałatka owocowa – nr 2

  • 1 szklanka truskawek,
  • 1 szklanka malin,
  • 1 szklanka borówek,
  • 2 kiwi,
  • 2 brzoskwinie,
  • bita śmietana w sprayu.

Przygotowanie:

Wszystkie owoce dokładnie umyj. Kiwi obierz ze skórki, z brzoskwini usuń pestkę, a truskawkom – szypułki. Większe truskawki poprzekrawaj na połówki, kiwi i brzoskwinie pokrój w kostkę. Wszystkie owoce wymieszaj w dużej misce. Do pucharków lub dużych kieliszków nałóż porcje sałatki, z wierzchu przyozdób kleksem z bitej śmietany.