cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

j jak jajko – 07.04.2020r.

Trampolinek i Jagoda – historyjka obrazkowa

poznanie głoski i litery „j, J”,

– zachęcanie do poznawania tradycji związanych z nadchodzącymi świętami,

– rozwijanie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej

– rozwijanie sprawności manualnej dłoni poprzez pisanie,

– utrwalenie wyglądu poznanych liter.

1. Rozmowa na temat wiersza

 „Jajko”-  Jan Brzechwa

Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?

Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.

Kura prosi serdecznie i szczerze:
„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.

Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.

Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.

Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.
A jajko na to najbezczelniej:
„Na ulicy nie ma patelni”.

Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo

Pytania:

  • Jaki był tytuł wiersza?
  • O jakim jajku jest mowa w wierszu?
  • Jakie kłopoty miała kura z jajkiem”
  • Jak skończyły się wybryki jajka?
  • Czy jajko było tak mądre jak mu się wydawało? (dlaczego nie?).

2. Wprowadzenie głoski i litery j, J na podstawie wyrazu „Jajko”

– dzielenie wyrazu na sylaby i głoski, wyodrębnienie pierwszej głoski – układanie modelu wyrazu

(nakrywki białe, czerwone i niebieskie),

– wyszukiwanie innych wyrazów z głoską „j, J” i postępowanie jak przy wyrazie “jajko”.

3. Czytanie i opowiadanie historyjki obrazkowej – „Trampolinek i JagodaKP4, s.38-39.

(Link do kart pracy w scenariuszu z dn.06.04.2020r.)

(wyjaśnienie słowa junak – odważny, młody mężczyzna)

– wyszukiwanie wyrazów z literką „j” w tekście historyjki – odczytywanie, dzielenie na głoski, oznaczanie miejsca głoski w wyrazie (na początku, w środku, na końcu),

– Ćwiczenia w pisaniu litery j, J (karta 23 – KARTY Z LITERAMI)

Link KART Z LITERAMI  znajduje się w scenariuszu z dn. 27.03.2020r.

Pisanie liter j, J po śladzie i w zeszytach w 2 linie, można również ulepić ją z plasteliny.

4.Kolorowanie pisanek znajdujących się na kartach pracy niżej.

 Ćwiczenia i zabawy ruchowe z woreczkiem

(jeżeli nie mamy można łatwo uszyć, wystarczy kawałek materiału oraz groch lub fasola do wypchania).

– podrzucanie i łapanie woreczka obiema rękami,  potem jedną i drugą  ręką ,

– „Przełóż woreczek” – dziecko stoi w rozkroku i przekłada woreczek z ręki do ręki, pochyla się i coraz niżej przekłada woreczek wokół jednej i drugiej nogi; potem coraz wyżej aż do wyprostu,

– „Pajączki” – chód na czworakach tyłem z woreczkami ułożonymi na kolanach,

– „Przeskocz przez woreczek” – przeskakiwanie obunóz do przodu, do tyłu, bokiem,

– „Przełóż woreczek pod kolanem” – ćwiczenia równoważne w staniu na jednej nodze, przekładanie woreczka pod kolanem uniesionej nogi,

– rzucanie woreczkiem do celu (można wykorzystać  wiadro plastikowe, miskę czy jakiś pojemnik)

– Chodzenie z woreczkami na głowie , na lewym ramieniu, na prawym ramieniu.