Trampolinek i Jagoda – historyjka obrazkowa
– poznanie głoski i litery „j, J”,
– zachęcanie do poznawania tradycji związanych z nadchodzącymi świętami,
– rozwijanie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej
– rozwijanie sprawności manualnej dłoni poprzez pisanie,
– utrwalenie wyglądu poznanych liter.
1. Rozmowa na temat wiersza
„Jajko”- Jan Brzechwa
Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury.
Kura wyłazi ze skóry,
Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze!”
Lecz co można poradzić, kiedy się ktoś uprze?
Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze,
A ono powiada, że jest kacze.
Kura prosi serdecznie i szczerze:
„Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”.
A ono właśnie się trzęsie
I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką,
Że jajka łatwo się tłuką,
A ono powiada, że to bajka,
Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kura czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”.
A ono ucieka za miedzę,
Kładzie się na grządkę pustą
I oświadcza, że będzie kapustą.
Kura powiada: „Nie chodź na ulicę,
Bo zrobią z ciebie jajecznicę”.
A jajko na to najbezczelniej:
„Na ulicy nie ma patelni”.
Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!”
A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”
Wskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą
I ugotowało się na twardo
Pytania:
- Jaki był tytuł wiersza?
- O jakim jajku jest mowa w wierszu?
- Jakie kłopoty miała kura z jajkiem”
- Jak skończyły się wybryki jajka?
- Czy jajko było tak mądre jak mu się wydawało? (dlaczego nie?).
2. Wprowadzenie głoski i litery j, J na podstawie wyrazu „Jajko”
– dzielenie wyrazu na sylaby i głoski, wyodrębnienie pierwszej głoski – układanie modelu wyrazu
(nakrywki białe, czerwone i niebieskie),
– wyszukiwanie innych wyrazów z głoską „j, J” i postępowanie jak przy wyrazie “jajko”.
3. Czytanie i opowiadanie historyjki obrazkowej – „Trampolinek i Jagoda” KP4, s.38-39.
(Link do kart pracy w scenariuszu z dn.06.04.2020r.)
(wyjaśnienie słowa junak – odważny, młody mężczyzna)
– wyszukiwanie wyrazów z literką „j” w tekście historyjki – odczytywanie, dzielenie na głoski, oznaczanie miejsca głoski w wyrazie (na początku, w środku, na końcu),
– Ćwiczenia w pisaniu litery j, J (karta 23 – KARTY Z LITERAMI)
Link KART Z LITERAMI znajduje się w scenariuszu z dn. 27.03.2020r.
Pisanie liter j, J po śladzie i w zeszytach w 2 linie, można również ulepić ją z plasteliny.
4.Kolorowanie pisanek znajdujących się na kartach pracy niżej.
Ćwiczenia i zabawy ruchowe z woreczkiem
(jeżeli nie mamy można łatwo uszyć, wystarczy kawałek materiału oraz groch lub fasola do wypchania).
– podrzucanie i łapanie woreczka obiema rękami, potem jedną i drugą ręką ,
– „Przełóż woreczek” – dziecko stoi w rozkroku i przekłada woreczek z ręki do ręki, pochyla się i coraz niżej przekłada woreczek wokół jednej i drugiej nogi; potem coraz wyżej aż do wyprostu,
– „Pajączki” – chód na czworakach tyłem z woreczkami ułożonymi na kolanach,
– „Przeskocz przez woreczek” – przeskakiwanie obunóz do przodu, do tyłu, bokiem,
– „Przełóż woreczek pod kolanem” – ćwiczenia równoważne w staniu na jednej nodze, przekładanie woreczka pod kolanem uniesionej nogi,
– rzucanie woreczkiem do celu (można wykorzystać wiadro plastikowe, miskę czy jakiś pojemnik)
– Chodzenie z woreczkami na głowie , na lewym ramieniu, na prawym ramieniu.