Zajęcia z wykorzystaniem wiersza M. Mazan „Pan Tulipan”.
– doskonalenie logicznego myślenia,
– poznanie etapów rozwoju tulipanów,
– nazywanie części roślin,
– doskonalenie analizy i syntezy słuchowej,
– rozwijanie zdolności interpretacji tekstu,
– doskonalenie techniki malowania farbami,
– odzwierciedlanie rzeczywistości w formie plastycznej.
1. Jaka powinna być właściwa kolejność obrazków przedstawiających wzrost tulipana.
Obrazki znajdują się na końcu scenariusza.
2. Nazwij i wskaż poszczególne części rośliny: korzeń, łodyga, cebulka, liście, kwiat.
Wykorzystaj zamieszczony plakat.
3. Posłuchaj wiersza o tulipanie.
Pan Tulipan
– Drogi panie Tulipanie,
pan jest piękny niesłychanie!
– Niech pan powie, co się dzieje,
że pan z każdym dniem pięknieje?
– Tak, jak wszyscy tu w ogrodzie,
w słońcu się wygrzewam co dzień,
piję deszcz i szybko rosnę, by powitać panią Wiosnę!
4. Odpowiedz na pytania dot. treści wiersza.
– Kto prowadzi rozmowę w wierszu?
– O co zapytały dzieci Pana Tulipana?
– Czego potrzebują rośliny do wzrostu?
– Jakie kolory mają tulipany?
5. Próby inscenizacji treści wiersza. Zaproś do zabawy mamę (tatę) lub rodzeństwo.
– wcielanie się w role dzieci rozmawiających z panem Tulipanem i pana Tulipana,
– odgrywanie scenek.
6. Przeczytaj ten wyraz.
tulipan
– podziel wyraz tulipan na sylaby, z ilu sylab składa się ten wyraz?
– wymień pierwszą (ostatnią) głoskę w tym wyrazie,
– wymień kolejne głoski w wyrazie tulipan.
7. Zabawa ruchowa „Rośnie tulipan” – dzieci kucają, chowają głowę.
Na hasło: rośnie tulipan – dzieci powoli wstają, naśladując wzrost kwiatka.
8. „Tulipany” – malowanie farbami.
Przygotuj kartkę, farby, pędzel i wodę w słoiczku. Namaluj tulipany.
Zanim przystąpisz do pracy, przypomnij sobie, jak wyglądają te piękne, wiosenne kwiaty.
Obejrzyj zamieszczone zdjęcia tulipanów, zwróć uwagę na szczegóły – kształt kwiatów i kolory.
Miłej zabawy i ciekawych wrażeń podczas malowania 🙂
A może po powrocie do przedszkola pochwalisz się swoją pracą?