cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

„Legenda o Lechu, Czechu i Rusie” – 4.05.2020r.

Opowiadanie o założeniu państwa polskiego na podstawie wysłuchanej legendy i obrazków.

– wdrażanie do uważnego słuchania i wypowiadania się na temat powstania państwa polskiego,
– kształcenie umiejętności wyodrębniania kolejności zdarzeń na podstawie tekstu i ilustracji,
– budzenie poczucia patriotyzmu i przywiązania do swojej ojczyzny,
– budzenie szacunku do symboli narodowych,
– utrwalenie wizerunku flagi i godła.

Pomoce: ilustracje przedstawiające flagę Polski i godło, nagranie hymnu, film „Symbole narodowe”, materiały plastyczne do wykonania flagi, KP5.

Niedawno obchodziliśmy bardzo ważne święta dla Nas Polaków:  1 Maja Święto Pracy oraz rocznica wejścia do Unii Europejskiej, 2 Maja – Święto Flagi, 3 Maja – Święto Uchwalenia Konstytucji. Dlatego w tym tygodniu tematy będą dotyczyć naszego kraju.

1.Rozwiązanie zagadki wprowadzającej do tematu.
Pytanie nietrudne, każdy to przyzna,
Jak się nazywa twoja ojczyzna?

2. Wyjaśnienie pojęcia „ojczyzna” (kraj, który człowiek uważa za swój własny, dlatego, że się w nim urodził i mieszka, to miejsce , w którym czujemy się dobrze i bezpiecznie).

3. Słuchanie Legendy o „Lechu, Czechu i Rusie” Marty Berowskiej.
Prosimy rodziców o przeczytanie legendy dziecku.

Legenda o Lechu, Czechu i Rusie
W bardzo dawnych czasach, kiedy wszyscy Słowianie mieszkali obok siebie, spotkali się trzej bracia, przywódcy rodzin: Lech, Czech i Rus. Bracia uradzili, że nadeszła pora, by się rozdzielić i poszukać nowych krain na swoje siedziby. Ziemia, którą do tej pory zamieszkiwali nie może ich już wyżywić. W lasach brakuje zwierzyny, w rzekach ryb. Susza sprawiła, że zabrakło także zboża.

– Cóż począć musimy poszukać nowych miejsc dla naszych rodzin – rzekł Lech, najmłodszy z braci.

– Czas ruszyć w drogę, każdemu wyznaczymy inny kierunek. Znajdziemy nowe ziemie, żeby nam się żyło spokojnie i dostatnio – odpowiedział najstarszy brat Rus.

I tak się stało. Podzielili się dobytkiem i każdy z braci ruszył w drogę na czele swojej gromady. Najpierw szły konne straże, za nimi wozy z kobietami i dziećmi, potem starszyzna plemienna, a na końcu pędzono stada bydła.

Droga była trudna. Mijali wzgórza i doliny, znużeni szli dalej. Pewnego dnia rozdzielili się. Rus ze swoją rodziną powędrował na wschód, wybrał krainę równin i zielonych stepów, poprzecinaną rwącymi rzekami. Niedługo później odszedł na południe Czech ze swoją rodziną. Wybrał krainę górzystą, bogato zalesioną. Założył swoje

państwo u stóp góry Rzip. Najdłużej ze swoim rodem wędrował Lech. Wytrwale podążał naprzód i nie przeczuwał, że i jego wędrówka wkrótce się zakończy. Pewnego dnia jego orszak zatrzymał się, bo ludziom i zwierzętom należał się odpoczynek.

Stanęli więc na rozległej łące. W pobliżu biło źródło czystej wody, a rosnące nie opodal rozłożyste dęby dawały schronienie przed słońcem. Lechowi bardzo spodobała się ta kraina. Po uzgodnieniu ze starszyzną, zdecydowali, że mogą tu zamieszkać.

– Popatrzcie dookoła, ta ziemia wydaje mi się tak piękna, że chciałbym pracowicie ją zagospodarować. Tu zbudujmy nowy gród – zaproponował Lech zebranym współbraciom.

Starsi mężczyźni zamilkli i pokiwali głowami. W końcu odezwał się najstarszy członek rodu. Westchnął i powiedział:

– Myślę, że i dla nas nadeszła pora, by zakończyć wędrówkę. Piękną ziemię wybrałeś, Lechu. Zostaniemy tutaj i zbudujemy gród.

– Tak, tak… odrzekli wszyscy po cichu, bo byli już bardzo zmęczeni.

– Czekam tylko na jakiś znak, który wskaże nam, że dobre wybraliśmy miejsce na nasz dom – westchnął Lech i rozejrzał się. Zobaczył orła siadającego na gnieździe wśród gałęzi pobliskiego dębu.

– To dobry znak! – zawołali wszyscy zebrani.

– Ten ptak będzie nas chronił przed wszelkim złem – odrzekł Lech.

Na polanie zbudowano gród, a potem miasto. Na pamiątkę orlego gniazda gród nazwano Gnieznem, a wizerunek orła znalazł się na herbie państwa polskiego, które według tej oto legendy pochodzi od Lecha.

4. Rozmowa na temat treści legendy.
 Jacy są bohaterowie legendy?
Jak nazywał się brat, który założył państwo polskie?
Co skłoniło Lecha do zbudowania grodu? Jak nazwano gród?

 5. Opowiadanie legendy o założeniu państwa polskiego na podstawie wysłuchanej legendy i obrazków (KP5, s. 5). Dziecko swoimi słowami opowiada legendę. Przestrzega kolejności zdarzeń, wskazując odpowiednie ilustracje w książce.

6. Prezentacja i omówienie godła i flagi Polski. (obrazy poniżej)

Godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest wizerunek orła białego ze złotą koroną na głowie zwróconą w prawo, z rozwiniętymi skrzydłami, ze złotym dziobem i szponami. Orzeł umieszczony jest na czerwonym tle tarczy.

Barwami Rzeczypospolitej Polskiej są kolory biały i czerwony, ułożone w dwóch poziomych, równoległych pasach tej samej szerokości, z których górny jest koloru białego, a dolny koloru czerwonego. Barwy te są takie same jak kolory godła państwowego (biały orzeł na czerwonym polu). Górny pas flagi oznacza białego orła, a dolny – czerwone pole tarczy herbowej. Kolory polskiej flagi mają następujące znaczenie. Kolor biały oznacza srebro, a także wodę oraz czystość. Kolor czerwony jest symbolem ognia, oznacza odwagę i waleczność. 2 maja obchodzimy Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej  W tym dniu chcemy okazać szacunek naszej fladze narodowej, wywieszając ją w widocznych miejscach

7. Wysłuchanie hymnu narodowego, zwrócenie uwagi na zachowanie godnej postawy podczas słuchania hymnu.

https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8

8. Film podsumowujący wiedzę o symbolach narodowych.

https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c

9. Zabawa ruchowa „Lecą orły”.
Dzieci szeroko rozkładają ręce i biegają, naśladując w ten sposób lot orłów. Na sygnał lądują w gnieździe wykonując przysiadpodparty.

10. Wykonywanie ćwiczeń w KP5, s. 4.

Kolorowanie kwadracików z literami, odczytywanie hasła: POLSKA, kolorowanie godła Polski.

11. Wykonanie flagi Polski jednym z trzech sposobów:

– z wykorzystaniem patyczka od szaszłyków oraz białej i czerwonej kartki,
– z rolek po papierze toaletowym,
– za pomocą wydzieranki.
Propozycje wykonania flagi Polski są na zdjęciach poniżej.