Cele:
– utrwalenie tematyki związanej z Dniem Matki,
– rozumienie roli mamy i taty w rodzinie,
– nauka piosenki “Mama w kuchni”,
– rozwijanie wyobraźni dźwiękowej,
– kształtowanie podzielności uwagi,
– sprawianie radości bliskim,
– doskonalenie sprawności rąk.
Pomoce: nagranie piosenki, piłki tenisowe, szablon krawata, nożyczki, klej, pasek brystolu i gumka ok. 30 cm.
Przebieg zajęć:
1. „Jak jest moja mama? – rozmowa kierowana.
Zadaniem dziecka jest opisanie swojej mamy jednym zdaniem. Następnie dziecko przelicza słowa w wypowiedzianym zdaniu.
2. Tworzenie synonimów do słowa „mama” o pozytywnym zabarwieniu np. mamusia, matuchna, mateńka, itp.
3. Nauka piosenki Mama w kuchni (CD).
Dzieci odsłuchują nagranie piosenki Mama w kuchni- zapoznanie ze słowami i melodią.
4. Rozmowa na temat tekstu piosenki.
Jak zachowuje się mama w piosence?
Co dziwnego zrobiła mama?
Dlaczego mama dziwnie się zachowuje?
Kogo chciał zjeść krokodyl?
5. Nauka słów pierwszej zwrotki oraz refrenu.
1.Mama krząta się w kuchni od rana, myśli wciąż o niebieskich migdałach,
gdy pytamy: co ugotowała? Dziś dla was pieczeń mam z hipopotama!
Ref.: Nasza mama, mama zadumana, mama zadumana cały dzień,
błądzi myślami daleko, codziennie przypala mleko,
na łące zrywa kwiaty i sól sypie do herbaty.
2.Nasza mama, niezwykła kucharka, krokodyla wrzuciła do garnka,
krasnoludek wpadł jej do sałaty, a w piecu piecze się zegarek taty.
Ref.: Nasza mama…
3. Ten krokodyl, co uciekł z ogródka, w przedpokoju chciał zjeść krasnoludka,
choć zegarek czuje się fatalnie, to obiad był dziś bardzo punktualnie.
Ref.: Nasza mama…
6. Śpiewanie piosenki przy akompaniamencie nagrania.
7. Zabawa „Ciasto dla mamy”. Dzieci z piłkami tenisowymi siadają na podłodze. Następnie wypowiadają krótki wierszyk wraz z gestami.
Mąka, cukier, jajko, masło – czterokrotne rytmiczne dotknięcie piłką o podłogę;
zaraz zrobię z tego ciasto. – czterokrotne rytmiczne przełożenie piłki z ręki do ręki;
Zakręcimy, zamieszamy – dwukrotne zakręcenie piłką na podłodze;
pyszne ciasto tu podamy. – wystawienie piłki w dłoni przed sobą;
Może jeszcze truskaweczki – czterokrotne rytmiczne dotknięcie piłką o podłogę;
zaraz włożę do miseczki. – czterokrotne rytmiczne przełożenie piłki z ręki do ręki;
Aby słodkie ciasto było, – masowanie piłką po brzuchu;
mamie humor poprawiło. – podrzucenie piłki do góry i złapanie jej.
8. Nauka słów kolejnych zwrotek piosenki. Śpiewanie piosenki przy akompaniamencie.
9. Zabawa ruchowa do piosenki. Dzieci maszerują rytmicznie śpiewając zwrotki piosenki. Podczas refrenu zatrzymują się i klaszczą w dłonie.
10. .„Jak jest mój tata ? – rozmowa kierowana.
Zadaniem dziecka jest opisanie swojego taty jednym zdaniem. Następnie dziecko przelicza słowa w wypowiedzianym zdaniu.
11. Tworzenie synonimów do słowa „tata”, np. tatuś, tatko, tatulek itp.
12. Piosenka dla mamy – krawat dla taty.
Wykonanie krawata dla taty. Odrysowanie krawata, wycięcie i ozdobienie według własnych pomysłów. Przymocowanie gumki lub wstążeczki. Gotowe.
Twoja praca może wyglądać podobnie jak krawaty na zdjęciach lub zupełnie inaczej, wszystko zależy od Ciebie.
Gdy skończysz, podaruj prezent tacie.
13. Inna propozycja prezentu dla taty – LAURKA KA S.25
Wystarczy wypchnąć szablon laurki, złożyć i ozdobić w dowolny sposób. Fajnym prezentem również jest personalizowany plakat dla taty czy na przykład kubek z własnym nadrukiem dla taty.
14.Wykonywanie ćwiczeń w KP5, s. 28–29.
Uzupełnianie haseł krzyżówki literami – utrwalanie poznanych liter.
Łączenie obrazków z monetami o odpowiednich nominałach, skreślanie takiej liczby cytryn, ile wskazują liczby w odjemnikach – utrwalenie odejmowania.