– zapoznanie z literą r, R,
– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– rozwijanie spostrzegawczości,
– rozwijanie percepcji słuchowej,
– rozwijanie percepcji wzrokowej,
– rozwijanie sprawności ruchowej.
Pomoce: białe, czerwone i niebieskie kartoniki, KP5,
Przebieg zajęć:
1. Omówienie historyjki obrazkowej, która przytrafiła się Trampolinkowi w Centrum Nauki. Czytanie przez chętne dzieci tekstów przy obrazkach – KP5, s. 24–25.
2. Wyróżnienie głoski r w nagłosie w słowach: robot, Robert.
Dzielenie wyrazów na sylaby, głoskowanie.
3. Budowanie modeli wyrazów robot, Robert z białych, a potem z czerwonych (samogłoski) i z niebieskich (spółgłoski) kartoników.
4. Prezentacja drukowanej i pisanej litery r, R – KP5, s. 24. Omówienie kształtu liter.
5. Układanie wyrazów robot, Robert z liter poprzez umieszczenie litery r, R w miejscu odpowiedniej głoski w modelu wyrazów. Umieszczenie pozostałych poznanych liter – utworzenie i odczytanie wyrazów robot, Robert.
6. Wymyślanie przez dzieci słów rozpoczynających się głoskę r.
7. Zabawa ruchowa „Roboty”. Dzieci chodzą naśladując ruchy robotów.
8. Ćwiczenia w pisaniu litery „r, R” (w powietrzu, palcem po stoliku, po śladzie).
9. Układanie liter „ r, R” ze sznurka, koralików itp.
10. Wykonywanie ćwiczeń w KP5, s. 25. Kolorowanie na niebiesko kwadracików wskazujących miejsce litery r, R w modelach wyrazów, nalepianie podpisów pod zdjęciami.
11. Wykonanie ćw. 1 i 2 na s. 64 i 3, 4 i 5 na s. 65 w kartach pracy „ZNAM LITERY I LICZBY”.
12. Wykonanie ćw. 1,2,3 s. 21 w „KARTACH Z LITERAMI”.
Link KART Z LITERAMI znajduje się w scenariuszu z dn. 27.03.2020r.
13. Pisanie szlaczków (kreseczek prostych i ukośnych , laseczek, kółek) oraz małej i wielkiej litery r, R w zeszytach w 2 linie.
Chętne dzieci mogą pisać także sylaby: ra, ro, re, ru, ri, ry.
14. A może i ty, podobnie, jak Trampolinek zbudujesz robota. Wykorzystaj różne materiały i przedmioty, które masz w domu. To nie muszą być tylko klocki.