Rozmowa na podstawie inscenizacji i doświadczeń dzieci
– uwrażliwienie wszystkich zmysłów podczas zabaw, rozwiązywanie zagadek i sytuacji aktywizujących myślenie,
– poznanie zasad właściwego odżywiania się,
– uświadamianie dzieciom zdrowego odżywiania,
– kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
– zapoznanie z pokarmami będącymi źródłem witamin, zachęcanie do ich spożywania, wykonywanie zdrowych potraw,
– analiza i synteza słuchowo-wzrokowa wyrazów, wyodrębnianie głosek w różnych miejscach w wyrazie,
– rozumienie potrzeby ograniczenia spożycia niektórych produktów (słodycze i chipsy).
Pomoce: nagranie muzyczne, naturalne produkty żywieniowe potrzebne do degustacji, klej nożyczki.
1. W czym chowają się witaminki – inscenizacja wiersza w wykonaniu rodziców.
(podczas inscenizacji należy trzymać w dłoniach wymieniane w wierszu produkty i manipulować nimi)
Rodzic: Marchewka, lizak, jabłko, sałata i serek biały głośno ze sobą rozmawiały:
Rodzic: – Jestem marchewka pomarańczowa, dużo witamin we mnie się chowa.
Rodzic:– A ja – jabłuszko – czerwone całe. Sok będzie ze mnie wręcz doskonały.
Rodzic: Wnet serek biały zaczął przemowę:
Rodzic:– Ze mnie są dania pyszne i zdrowe. Jestem w pierożkach, w kluskach być mogę,
razem z rzodkiewką jestem twarogiem.
Rodzic: Na to sałata rzecze nieskromnie:
Rodzic:– Lecz pamiętajcie także i o mnie. Ja na kanapce pięknie wyglądam i spod śmietany czasem spoglądam. Chrupcie sałatkę więc, drogie dzieci, bo z nią smakuje lepiej kotlecik.
Rodzic: A słodki lizak tak się odzywa:
Rodzic:– Moja minka jest niezbyt szczęśliwa. Bo chociaż jestem tak kolorowy, to każdy mówi: „Nie jesteś zdrowy”. Bo od lizaków i od słodyczy dziur w ząbkach dzieci nikt nie policzy.
2. Rozmowa na podstawie inscenizacji:
– Kto ze sobą rozmawiał?
– Jakie dania można przyrządzić z twarożku?
– Dlaczego lizak miał smutną minę?
– Jakie znacie zdrowe produkty?
– Co dzieje się z ząbkami, gdy zjadamy za dużo słodyczy?
Na koniec należy podzielić te produkty na dwie grupy: zdrowe i niezdrowe.
3. Zabawa muzyczno-ruchowa „Gotujemy zupę” (można włączyć dowolną muzykę w celu wykonywania ruchów w różnym tempie lub)
https://www.youtube.com/watch?v=38QNVaK7a-s)
Dzieci i rodzice wspólnie wykonują określone ruchy, które odzwierciedlają gotowanie zupy. Kroją warzywa, wrzucają je do garnka, mieszają, przyprawiają następnie powtarzają te czynności.
4. Wiem co jem – degustacja różnych produktów i rozpoznawanie ich po smaku z udziałem rodziców (przygotowanie do nauki czytania: – nazwy produktów dzielimy na głoski, sylaby, wyodrębniamy głoski w różnych miejscach wyrazu).
Przygotowujemy: banan, pomarańcza, marchewka, jabłko, pietruszka, serek biały, sałata, pomidor, gotowane jajko, kiszona kapusta, chleb, chipsy, cukierek itp., można również dołączyć produkty z inscenizowanego wiersza.
Układamy produkty na dwóch dużych tackach: na jednej zdrowe – na drugiej niezdrowe i rozmawiamy z dzieckiem dlaczego niektóre pokarmy są zdrowe, a inne mniej.
5. Tworzenie „Piramidy żywieniowej” – KP4 s.72
NT6_W_zdrowym_ciele_zdrowy_duch_tydzien_32
– rozmowa na temat powstałej piramidy, zwrócenie uwagi na to, co znajduje się na jej dole, a jakie produkty spożywcze są coraz wyżej;
– które produkty powinniśmy spożywać częściej, które rzadziej (jak najmniej przetworzone, naturalne);
Wniosek: należy odżywiać się zdrowo i racjonalnie, a jedzenie powinno być zróżnicowane.
6. „W zdrowym ciele zdrowy duch!” – zabawa naśladowcza przy muzyce (dzieci i rodzice proponują swoje ćwiczenia gimnastyczne).