cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

„Wiosenne porządki nad rzeką” – 30.03.2020r.

Rozmowa o potrzebie dbania o środowisko z wykorzystaniem wiersza J. Papuzińskiej „Chora rzeka” – doświadczenia z wodą.

– rozumienie konieczności dbania o czystość zbiorników wodnych,
– wyjaśnienie znaczenia słowa i działania filtrów,
– uświadomienie wpływu czystości wody na stan naszego zdrowia i życia roślin i zwierząt.

1. Posłuchaj uważnie wiersza.

„Chora rzeka”

Śniła się kotkowi rzeka, wielka rzeka, pełna mleka …

Tutaj płynie biała rzeka.

Ale to jest chora rzeka, jak tu pusto!

Drzewo uschło …

Cicho tak – ani ptak, ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj, bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis „zakaz kąpieli”.

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka, czeka, czeka …

2. Odpowiedz na pytania dot. treści wiersza.

Co śniło się kotkowi?

Dlaczego było pusto nad rzeką?

Jak wyjaśnić napis „zakaz kąpieli”?

W jaki sposób możemy dbać o rzeki i inne zbiorniki wodne?

Co by było, gdyby woda w rzekach była zatruta?

Dlaczego potrzebna jest woda?

Czy woda potrzebna jest do życia tylko ludziom?

3. Czy potrafisz przeczytać ten wyraz? Spróbuj, na pewno ci się uda

                              woda

– podziel wyraz woda na sylaby, z ilu sylab składa się ten wyraz?

– wymień pierwszą (ostatnią) głoskę w tym wyrazie,

– wymień kolejne głoski w wyrazie woda.

4. „Tajemnice wody” – prowadzenie doświadczeń, wyciąganie wniosków.

Wspólnie z mamą lub tatą wykonaj w wolnym czasie doświadczenia z wodą.

Doświadczenie 1. „Co znika w wodzie?”

Trzeba napełnić kilka szklanek wodą. Wsyp/wlej do szklanek kolejno: sól, piasek, olej, mąkę, ziemię, proszek do prania. Zamieszaj. Opisz, jak zachowują się te substancje w wodzie.

Doświadczenie 2. „Filtrujemy wodę”

Nałóż na szklankę watę lub gazę.  Przelej przez nią wodę z piaskiem, olejem, z ziemią. Zaobserwuj, jak wyglądała woda przed filtrowaniem i po nim, zwróć uwagę na zanieczyszczenia pozostałe na filtrze.

Wyjaśnienie znaczenia słowa filtr – urządzenie, które zatrzymuje zanieczyszczenia.

Uwaga! Wodę profesjonalnie oczyszcza się w oczyszczalniach ścieków.

Doświadczenie 3. „Czy to też woda?”

Włóż kostki lodu do miseczki. Teraz ktoś dorosły niech zagotuje wodę np. w czajniku elektrycznym. Zaobserwuj, co powstaje podczas gotowania wody (para wodna). Po zagotowaniu wody dorosła osoba nalewa gorącą wodę do miseczki z lodem i przykrywa talerzykiem.

Co się stało? Czy kostki lodu się rozpuściły? Co widać na spodzie talerzyka.

Czy możemy powiedzieć, że lód i para, to także woda?

5. Obejrzyj sobie teraz krótki film, o tym w jaki sposób woda krąży w przyrodzie?

Link poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ

Co zapamiętałeś/zapamiętałaś?

6. Otwórz karty pracy. Cz. 4, str. 30-31. Odpowiedz na pytanie 2 i 3 ze strony 31.

Link poniżej

NOWA_TRAMPOLINA_6-latka_karty_pracy_Wiosenne_sprzatanie_tydz28

7. Zamknij na chwilę oczy i wyobraź sobie piękną, niczym nie zanieczyszczoną przyrodę. Weź swoje ulubione kredki i narysuj, jak wygląda czysta rzeka. Czy znajdzie się tam miejsce dla roślin, zwierząt i ciebie?