Zabawy dydaktyczne
– rozpoznawanie i nazywanie części roślin,
– doskonalenie analizy i syntezy słuchowej,
– utrwalenie poznanych liter, ćwiczenia w czytaniu,
– rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek słownych,
– kształcenie umiejętności grafomotorycznych,
– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
Pomoce: W miarę możliwości prosimy o przygotowanie do zajęć następujących naturalnych okazów roślin, np.: marchewki, pietruszki wraz z natką, tulipana (lub innego kwiatka), sałaty, rzodkiewki, cebuli (mogą być też inne, dostępne w domu warzywa / kwiaty).
1. Zabawa „Co lubi wiosna?” – ćwiczenia w czytaniu.
Przeczytaj wyrazy. Powiedz, które kojarzą się z wiosną?
motyl, lody, narty, kredki, krokus, klocki, łopata, sałata, trawa, banan, sasanka, grabie, skowronek, dom, tulipan
2. Zabawa „Wiosenna głoskomania” – ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej.
Wymień wszystkie głoski w wyrazach, które kojarzą się z wiosną (z pkt.1).
3. Zabawa słuchowa „Posłuchaj i powtórz” – doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, kształtowanie koncentracji uwagi (wystukiwanie rytmów na drewnianych klockach lub innych przedmiotach).
Powtórz rytm (R. prezentuje określony rytm – dziecko powtarza).
4. Zabawa „Nazwij część rośliny” – utrwalenie nazw części roślin.
Popatrz na przygotowane rośliny, np. natkę pietruszki, korzeń marchewki, kwiat, sałatę, rzodkiewkę, cebulę (lub inne).
Nazwij poszczególne części tych roślin (korzeń, łodyga, liść, kwiat, owoc).
5. Zabawa „Którą roślinę mam na myśli?”. Zabawę rozpoczyna R., mówiąc głoskami nazwę jednej z roślin z poprzedniej zabawy.
Odgadnij, jaki to wyraz. Wskaż właściwą roślinę.
Teraz ty wymień wszystkie głoski w nazwie innej rośliny.
6. Zabawa „Znam tę roślinę” (utrwalanie nazw, budowy i wyglądu wybranych roślin, rozwijanie słownictwa).
Wylosuj jakąś roślinę (roślinę kwiatową lub warzywo). Opowiedz o niej jak najwięcej. Podaj jej nazwę, nazwij jej części, opisz kształt i kolor.
7. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Sadzimy rośliny”.
R. mówi hasła, np. Kopiemy ziemię! Grabimy! Wysiewamy nasiona! Podlewamy!.
Dz. naśladuje ruchem czynności związane z pracą w ogrodzie.
8.Rozwiąż zagadki – rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie analizy słuchowej.
To narzędzie jest potrzebne, gdy uprawiać grządkę chcemy.
Można nią wykopać dołek, ziemię szybko przekopiemy. (łopata)
To narzędzie z długim drążkiem grzebień trochę przypomina.
Ogrodnik nim grabi ziemię, gdy w ogródku siać zaczyna. (grabie)
Wiosną malutkie ziarenka można w ogródku wysiewać.
Wyrosną z nich piękne rośliny, gdy będziesz je co dzień podlewać. (nasiona)
Dba o rośliny w ogrodzie, by nie zjadł ich żaden szkodnik,
sieje, sadzi, podlewa, a to jest pan… (ogrodnik)
Są pachnące, kolorowe, dają znać: Nadchodzi wiosna!
To właśnie one sprawiają, że ta pora jest radosna. (kwiaty)
Podziel na sylaby oraz wskaż pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazach, które są rozwiązaniem zagadek.
9. Poćwicz pisanie liter i sylab w zeszycie w 2 linie – ćwiczenia grafomotoryczne.
Ł, ł, ła, łe, łi, ło, łu, ły, ał, eł, ił, oł, uł, ył.
10. Jeśli masz możliwość wykonaj zadania w Kartach pracy nr 4 na str. 34, 35, 36, 37.
NOWA_TRAMPOLINA_6-latka_karty_pracy_Wiosenne_sprzatanie_tydz28
Zachęcam Ciebie do założenia własnej uprawy roślin (cebula, fasola, rzeżucha, pietruszka).
Będziesz mógł/ mogła obserwować etapy wzrostu rośliny i jakich potrzebuje warunków do prawidłowego wzrostu 🙂