„Trampolinek i Zyta z wizytą na zamku” – historyjka obrazkowa
– poznanie litery z, Z drukowanej i pisanej,
– doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów,
– utrwalanie kształtu poznanych liter,
– odczytywanie wyrazów z poznaną literą.
Uwaga! Dzisiaj do zajęć będą potrzebne białe, czerwone i niebieskie nakrywki z papieru. Jeśli jest taka możliwość, należy pociąć białą, czerwoną i niebieską kartkę z bloku na równe części w kształcie kwadratu lub prostokąta.
Te kartoniki będą służyły do układania modeli wyrazów, także z uwzględnieniem spółgłosek i samogłosek.
Nakrywki należy przechowywać, gdyż będą wykorzystywane przy innych zajęciach.
- „Co to jest zamek?”- zabawa słownikowa.
Dzieci wyjaśniają znaczenie słowa „zamek”. Zasugerowanie, że słowo zamek może mieć kilka znaczeń.
Jeśli dzieci mają trudności w zrozumieniu o co chodzi, można skorzystać z podpowiedzi, tj. zamieszczonych na dole strony obrazków (zamek w drzwiach, zamek błyskawiczny, zamek jako budowla).
Zabawa ze słowem „zamek” – tworzenie zdrobnienia i zgrubienia. - Przyjrzyj się obrazkom historyjki „Przygoda Trampolinka i Zyty na zamku” – KP4, s. 24– 25.
Link do historyjki poniżej.
Opowiedz przygodę Trampolinka i Zyty.
Spróbuj przeczytać teksty przy obrazkach historyjki.
- Jaką głoskę słyszysz na początku w wyrazie zamek? (Zyta)?
- Znajdź w domu przedmiot, którego nazwa zaczyna się głoską „z”.
Znajdźcie przedmiot, w którego nazwie słychać głoskę „z” w środku lub na końcu.
- Wymień inne wyrazy, których nazwy rozpoczynają się głoską „z”.
- Wymieńcie imiona rozpoczynające się głoską „Z” .
- Obejrzyj w karcie pracy nr 24 (przypomnij sobie), jak wygląda litera z, Z – drukowana i pisana.
- Do czego jest podobna wielka litera Z?
- Z czym wam się kojarzy?
- Czym się różni od małej?
- Czym różnią się litery drukowane z, Z od pisanych?
- Podziel wyraz „zamek” na sylaby. Wymień wszystkie głoski w tym wyrazie.
Weź białe kartoniki i i ułóż na stole tyle kartoników, ile głosek jest w wyrazie „zamek”.
- Spróbuj określić, która głoska jest spółgłoską, a która samogłoską.
Przypomnij sobie, jak to robiliśmy w przedszkolu (połóż rękę pod brodę i wymawiaj kolejne głoski).
Pod białymi kartonikami, ułóż model wyrazu „zamek” wykorzystując czerwone i niebieskie nakrywki.
Pamiętaj! Niebieskie kartoniki oznaczają spółgłoski, a czerwone samogłoski.
Sprawdź na karcie 24 czy zrobiłeś(aś) poprawnie!
- Zrób to samo z wyrazem „Zyta”. Najpierw ułóż tyle białych kartoników, ile jest głosek w tym wyrazie, a następnie ułóż model wyrazu z niebieskich i czerwonych kartoników oznaczających spółgłoski i samogłoski.
- Przyjrzyj się jeszcze raz uważnie, jak wygląda litera pisana z, Z (zwrócenie uwagi na kierunek pisania) – Karta 24
– napisz tę literę ręką w powietrzu, palcem po stole, na plecach kogoś z domowników - Napisz wzory i literę z, Z oraz pokoloruj na niebiesko ramki z wyrazami zawierającymi literę Z, z.
Zadanie to znajduje się na karcie pracy nr 19 (KARTY Z LITERAMI). Link poniżej
- Poproś mamę lub tatę o gazetę, która jest już niepotrzebna. Wyobraź sobie, że jesteś detektywem i szukasz liter Z,z. Zaznacz na jednej stronie gazety wszystkie litery „z, Z”.
- Dla chętnych dzieci.
Przeczytajcie zdania i wykonajcie do nich ilustrację.
To stary zamek.
Ten zamek ma zegar.
Obok zamku stoi Zenek.
Zenek ma zegarek.
- Jeśli masz zeszyt w 2 linie – poćwicz pisanie liter z, Z w liniaturze. Pamiętaj, że oprócz liter możesz w zeszycie pisać szlaczki, tak jak to robiliśmy w przedszkolu.
UWAGA!
KARTY Z LITERAMI będą wykorzystywane na kolejnych zajęciach.
Karty z literami: a, e, o, u, i , y, m, t, d, l, w, f, b, p, s, może dziecko wykonywać w wolnym czasie dla utrwalenia wcześniejszego materiału.
W tym tygodniu dzieci powinny wykonać karty pracy 20-29 w książeczkach Nowa Trampolina (gdyby były w przedszkolu).
Jeśli ktoś z państwa zechce wydrukować powyższe karty – dziecko może te zadania wykonać teraz.
Jeśli nie – w przedszkolu wrócimy (w miarę możliwości) do tego materiału.