Rozmowa kierowana z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego
– ukazanie niebezpieczeństw zagrażających środowisku przyrodniczemu z wyniku niewłaściwej gospodarki człowieka;
– poszukiwanie przez dzieci możliwości zapobiegania zagrożeniom;
– kształcenie umiejętności uogólnienia pojęcia „Ziemia”;
– utrwalenie rozumienia konieczności dbania o higienę układu nerwowego poprzez uprawianie ćwiczeń;
– budzenie zainteresowania otaczającym światem;
– poszerzanie zasobu słownictwa dzieci;
– rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
– uwrażliwienie na piękno przyrody poprzez pogłębianie przeżyć dziecięcych;
– budzenie wrażliwości na dobro i zło w postępowaniu człowieka;
– usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej i słuchowo-ruchowej;
– stymulowanie operacji myślowych – porównywania, wnioskowania, uogólniania;
Pomoce: wycięte chmurki z papieru, ilustracje uśmiechniętej i smutnej Ziemi, sylwety zwierząt i roślin,
1. Ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej P. Denisona: naprzemienne leniwe ósemki, punkty na myślenie.
https://www.youtube.com/watch?v=03s__bv_I0Q
2. Rozwiązywanie zagadek ekologicznych:
Wiedzą to dorośli i dzieci, że się na biwaku nie zostawia …./śmieci/
Przed blokiem stoją, różne kolory mają, papier, szkło i metal ludzie w nie wrzucają.
pojemniki do segregowania śmieci/
Lasów cień i ptaków trele, kolor trawy, zapach wody.. Wyjedź z miast i posłucha, jak bije serce…/przyrody/
Na pustyni jest gorąca, na biegunie lodowata. Wciąż wędruje wokół słońca, poprzez dni, miesiące lata. /Ziemia/
3.Ćwiczenia oddechowe „Chmurki”.
/możemy wydrukować do tej zabawy ilustracje zamieszczone pod scenariuszem albo narysować własne i wyciąć/
Dzieci rozdmuchują papierowe chmurki, pod którymi ukryte są dwie ilustracje; na jednej Ziemia uśmiechnięta, na drugiej smutna.
4. Rozmowa na temat ilustracji, które znalazły się pod chmurkami oraz utworu „Chora Planetka”.
– Dlaczego jedna Ziemia jest uśmiechnięta, a dlaczego druga jest smutna?
– Kiedy my się uśmiechamy, a kiedy jesteśmy smutni?
– Dlaczego Planetka z wiersza miała smutną buzię?
– Dlaczego Planetka się rozchorowała?
– Co powinni zrobić: Jaś, Kasia, Halinka, Józia, pani Aniela i pan Janek żeby Planetka była zdrowa?
– Jak jeszcze możemy dbać o naszą planetę?
„Chora Planetka”
/wyjaśnienie dzieciom, że Planetka to jest Ziemia/
Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.
Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.
Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.
Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.
Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,
ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił,
a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.
Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,
ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.
Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.
I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.
I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.
Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.
Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.
Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,
Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!
5. Wykonanie pracy plastycznej na temat: Co zrobić, żeby nasz Ziemia była uśmiechnięta?
/do pracy można wykorzystać wycięte sylwety z czasopism lub narysować /technika wykonania jest dowolna/
Prosimy o wykonanie zdjęć wykonanych plakatów wysłanie na naszego grupowego maila
Przypominamy adres: przedszkole14grupa5@wp.pl