Liczymy wracające ptaki – zajęcie matematyczne (IV 2, IV 7, IV 9, IV 15, IV 18, I 5)
Cele:
– utrwalenie liczenia w zakresie 7
– rozwijanie umiejętności przeliczania, odejmowania, dodawania, porównywanie liczebności
– poszerzenie wiedzy przyrodniczej
Propozycje:
1. Rozmowa z dzieckiem na temat powrotu ptaków z ciepłych krajów.
2. Obejrzenie zajęć na stronie https://www.ekologia.pl
3. Utrwalenie nazw ptaków wiosny, dzielenie na sylaby i głoski, np. bocian, skowronek, jaskółka, wilga, kukułka.
4. Zabawy matematyczne.
Przygotowujemy materiał do liczenia, np. kredki, guziki, koraliki, spinacze, klocki itp.
Przyleciały trzy bociany, doleciało cztery. Ile razem masz bocianów?
Było sześć skowronków, odleciało trzy. Ile zostało?
W gniazdku jest pięć ptaków, a w drugim trzy. W którym jest więcej, a w którym mniej?
Układamy materiał do liczenia na zasadzie: dodaj dosuń, odejmij odsuń.
Proponuję kilka działań do każdego ptaka.
5. Zabawa ruchowa “Ptaszki do gniazdek”.
Dziecko ptaszek przemieszcza się udając lot. Na komendę “Ptaszki do gniazdek!”, dzieci wskakują do ulubionego miejsca w pokoju.
6. Praca plastyczna “Bocian”.
Dzieci tworzą wizerunek bociana. Na kartkach bloku technicznego, używając wacików, farb i czerwonego papieru.
7. Zachęcam do drukowania kolorowanek ptaków dostępnych w Internecie, dotyczących ptaków wiosny.