Kogut i kury – zajęcie matematyczne – dzień z literką K (I5,7,9, IV1,8,11,12,15,18).
Cele:- poznanie obrazu graficznego litery K
– rozwijanie słuchu fonematycznego
– kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów
– doskonalenie umiejętności dostrzegania regularności w układzie
– rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnych.
Propozycje:
1. Zabawa naśladowcza “Kotek”. Dziecko stoi na środku, mówi rymowankę i prezentuje ruch. Pozostali uczestnicy powtarzają go.
W środku koła stoję,
różne miny stroję.
Powtórz to, co ja –
to wspaniala gra!
2. “Zwierzęta na k” – dzieci wymieniają nazwy zwierząt z gospodarstwa wiejskiego, rozpoczynających się głoską k. Gdy dzieciom zabraknie pomysłów, podają nazwy zwierząt egzotycznych.
3. Pokazanie obrazu graficznego litery k.
4. “Wstążkowe K” – chodzenie stopa przed stopą po wstążce ułożonej na kształt litery.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s.20) – kolorowanie lub wyklejanie szablonu litery, np. kawałkami bibuły, rysowanie litery palcem na kartce i w powietrzu.
6. Zabawa dźwiękonaśladowcza “Kim jestem?”. Dzieci za pomocą ruchu i odgłosów mają za zadanie zaprezentować zwierzę, w którego nazwie slychać gloskę k. Nazwy zwierząt dzielimy na sylaby i gloski.
7. Zabawa rozwijająca pamięć wzrokową i uwagę “Kolorowe serduszka”. Dzieci otrzymują papierowe serca w dwóch kolorach. Ukladamy sekwencję, np.:
* czerwone, zielone, zielone, czerwone, zielone, zielone.
Dzieci glośno nazywają kolejne elementy. Następnie zakrywamy wzór. Zadaniem dzieci jest odtworzenie go i kontynuowanie rytmu.
8. Ćwiczenie rozwijające zmysł równowagi “Taniec z woreczkiem”. Dzieci kładą sobie woreczek (dowolną płaską rzecz np. książkę) na głowie. Na zapowiedź: Tańca nadszedł czas! włączamy muzykę np. piosenkę “Kwiatki – bratki”, dzieci zaczynają tańczyć, uważając, aby nie zgubić woreczka.
9. Zabawa matematyczna “Kogut i kury”. Dzieci otrzymują szablony kogutów i kur w różnej liczbie.
* Na początek mają do dyspozycji po 2 koguty i 4 kury (możemy wykorzystać kolorowe serca z poprzedniej zabawy. Serce czerwone – kogut, serce zielone – kura). Zadaniem dzieci jest utworzenie dwóch równolicznych i takich samych stad drobiu. Np.: Utwórzcie dwa zbiory (stada) z ptakami tak, aby każdy z nich skladal się z koguta i takiej samej liczby kur.
* Następnie dajemy dzieciom jeszcze 4 kury, które mają sprawiedliwie rozdzielić między stadami.
* Jeśli dzieci dobrze radzą sobie z zadaniami, rozdajemy jeszcze po 1 kogucie i 1 kurze i prosimy o ponowne utworzenie jednorodnych i równolicznych zbiorów. Pytamy: Jak teraz podzielić ptactwo, aby każde stado wyglądało tak samo? W razie problemów podpowiadamy: Utwórzcie trzy zbiory (stada) z ptakami tak, aby w każdym były: 2 koguty i taka sama liczba kur.