cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Krakowiacy i górale – zajęcie umuzykalniające (I5,6,8, III5,8, IV1,2,3,5,7,8,10,11).
Cele: – uwrażliwianie na charakter słuchanej muzyki i zmiany w muzyce
– rozwijanie poczucia rytmu
– utrwalenie poznanych tańców i piosenek
– nauka kroków polskich tańców ludowych
– utrwalenie kroków tanecznych: podskoki, cwal boczny, rytmiczny marsz
– zapoznanie z folklorem narodowym.
Propozycje:
1. Wprowadzenie. Opowiadamy dzieciom, że bardzo wiele tańców polskich powstało na wsi. Taniec był jedną z niewielu wówczas dostępnych rozrywek. Pomysłowości wiejskich muzykantów i tancerzy zawdzięczamy do dziś wykonywane tańce, takie jak: przeróżne oberki, kujawiaki, krakowiaki, Zbójnicki czy dobrze znaną dzieciom zabawę, która była początkowo taneczną zabawą weselną: Uciekaj, myszko do dziury!. Zapowiadamy muzyczną zabawę z tańcami ludowymi.
2. Ćwiczenie wstępne “Podskoki taneczne”. Uprzedzamy dzieci, że będą poruszały się podskokami do odtwarzanego akompaniamentu piosenki “Miała baba koguta”. Na przerwę w muzyce muszą się zatrzymać. Gdy usłyszą nagranie krakowiaka, każde dziecko zaczyna poruszać się cwałem bocznym. Gdy zabrzmi melodia Zbójnickiego, dzieci zaczynają rytmicznie maszerować po obwodzie kola.
Zmiany należy powtórzyć kilkukrotnie.
3. Zabawa “Cwałują krakowiacy”. Odtwarzamy nagranie krakowiaka lub śpiewamy np. Krakowiaczek jeden. Zadaniem dzieci jest tak cwałować (cwał boczny), raz w prawo, raz w lewo (zgodnie z frazą muzyczną), aby nie zmienić rytmu. Możemy przypomnieć dzieciom, jak wygląda cwał boczny (“noga goni nogę”).
4. Zabawa “Idą górale”. Prezentujemy rytmiczny krok marszowy z ciupagą – wykonujemy go samodzielnie lub pokazujemy na filmie. Następnie odtwarzamy nagranie Zbójnickiego – W murowanej piwnicy. Wykonanie:
* 1. zwrotka – dzieci maszerują rytmicznie po kole; gdy słyszą powtarzające się słowa ( Kazali se piknie grać…) – zatrzymują się twarzą do środka kola i klaszczą rytmicznie
* 2. zwrotka – dzieci zmieniają kierunek marszu w kole, reszta jw.
* 3. zwrotka – dzieci zatrzymują się twarzą do środka koła, kładą przed sobą kijki – ciupagi i rytmicznie
przeskakują przez nie – raz do przodu, raz do tyłu (nie zmieniając ustawienia ciała).
5. Zabawa taneczna “Krakowiacy i górale”. Górale proszą do tańca krakowianki i tańczą do piosenki “Miała baba koguta”.
6. Praca plastyczna “Kogut”. Dzieci otrzymują kartkę z narysowanym konturowym kogutem. Wyklejają go kawałkami papieru kolorowego, ogon ozdabiają bibułą. Pracę kończą, kolorując niewypełnione elementy.
7. Wykonanie pawia z KA (k. 18). Dzieci wycinają nożyczkami kolorowe paski papieru. Przewlekają je przez nacięcia w ogonie. Na koniec kolorują pawia. Nadmieniamy, że w stroju krakowiaka znajdujemy czapkę a przy niej pawie pióra. Zwracamy uwagę na kolory w pawim piórze.