cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Dzień i noc – zajęcie przyrodnicze (I 5, 8, III 8, IV 2, 3, 5, 16)
Cele:- rozwijanie wyobraźni i umiejętności wypowiadania się
– poznanie następstwa dnia i nocy
– tworzenie atmosfery do wspólnej zabawy.

Propozycje:
1. Rozwiązywanie zagadek wprowadzających.

Żółte, okrągłe, wysoko na niebie.
wysyła promienie do mnie i do ciebie. (slońce)

Bywa kulisty, bywa jak rożek.
Pojawia się nocą w srebrzystym kolorze. (księżyc)

Rozsypane po niebie nocą
w złocistym kolorze do nas migocą. (gwiazdy)

2. Zabawa : “Puzzle”. Rodzic przygotowuje puzzle (obrazki pocięte na części). Jeden obrazek przedstawia księżyc, a drugi słońce. Dziecko ma za zadanie ułożenie obrazka i przyklejenie go na kartce. Dziecko rozpoznaje księżyc i słońce, wypowiada się na temat tego, kiedy widzimy słońce, a kiedy księżyc.

3. Wysłuchanie tekstu literackiego D. Gellner “Smok”:
Przyszedł sobie smok. Nazywał się MROK. Najpierw połknął wszystkie szkiełka, koraliki, świecidełka, pęknięte lusterko i pasek z klamerką. Potem w kuchni siadł, wszystkie blaski zjadł. Zlizał z filiżanek wzorki pozłacane i ze szklanek wszystkich kryształowe listki.
Wreszcie dłuuugim skokiem przeleciał nad blokiem.
Przeleciał nad blokiem, wypił światła z okien, tupnął smoczą nogą, świat omroczył mrokiem.

Dziecko odpowiada na pytania: Co zrobił smok? Jak się nazywał? Jak myślicie, dlaczego właśnie tak się nazywał? Co smok zjadał? Co się stało na końcu?

4. O jakiej porze dnia? – dziecko określa, kiedy wykonuje się pewne czynności – rano czy wieczorem. Podnosi kartkę ze słońcem lub księżycem (albo obie jednocześnie). Rodzic podaje zdania, np.
Budzimy się
Kładziemy się spać
Myjemy zęby
Jemy obiad

5. Wyjaśnienie następstwa dnia i nocy – zabawa z globusem i latarką (globus można zastąpić piłką). “Kiedy jest noc?” rodzic prezentuje dzieciom globus. Tłumaczy, że jest to model kuli ziemskiej. Kawałkiem plasteliny zaznacza na nim miejsce, w którym się znajdujemy. Latarka to słońce. Rodzic wyjaśnia, że po dniu zawsze przychodzi noc. Obraca globus, świecąc na niego nieruchomo latarką. Dziecko zauważa, że gdy na jednej półkuli jest dzień, na drugiej panuje noc.

6. Przeczytanie legendy rumuńskiej “O słońcu, księżycu i powstaniu słonecznika”.

7. Wysłuchanie piosenki Śpiewające Brzdące “Układ słoneczny” na YouTube.