Trampolinek szuka nektaru – zajęcie z wykorzystaniem tekstu literackiego (I3,5,7,8, II3, III2,5,8, IV3,5,12,18).
Cele: – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
– kształtowanie spostrzegawczości
– wzbogacanie słownictwa i wiedzy przyrodniczej
-rozwijanie logicznego myślenia.
Propozycje:
1. Dziś pobawimy się razem z Trampolinkiem. Weźmy Trampolinka z KA i zabawmy się w rozwiazywanie zagadek.
2. “Zgadywanki” – ćwiczenie utrwalające poznane treści.
Znosi jajka i na grzędzie siada.
Co wygrzebie w ziemi, chętnie zjada. (kura)
Czerwony ma grzebyk. “Kukuryku!” – wola.
Budzi gospodarzy, gdy przychodzi pora. (kogut)
Muczy i daje mleko,
widoczna nawet, gdy stoi daleko. (krowa)
W wierszu to dziwaczka,
a na podwórku zwykla…. (kaczka)
3. Wyszukanie i oglądanie obrazków przedstawiających miejsca, w których mieszkają zwierzęta wiejskie. Nazywanie zwierząt i pomieszczeń, w których przebywają.
4. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 2, s.21) – rozwijanie sluchu fonematycznego i sprawności grafomotorycznej poprzez kolorowanie rysunków, których nazwy rozpoczynają się na: KA, KO, KU.
5. Rozwiązanie zagadki i wysłuchanie wiersza Włodzimierza Scisłowskiego.
Zgrabne domki w sadzie mają,
miód w tych domkach wyrabiają. (pszczoły)
W pasiece
Idzie pszczelarz do pasieki,
pszczoły go witają złote;
niosą nektar z łąk dalekich,
by go w miód przemienić potem.
Złoto słońca drzemie w miodzie,
kwietnym pyłkiem pachną plastry;
pszczelarz patrzy na nie co dzień,
jakby w dom zaglądał własny.
Siada pszczelarz przy jabłoni,
słucha pilnie pszczelich skrzypiec
i muzyką tą uśpiony,
czuje, jak oddycha lipiec.
Później żegna swoje ule,
gdzie wśród malin kręta ścieżka;
on tu przecież pszczelim królem,
a królowa w ulu mieszka.
6. Rozmowa na temat wiersza: Kto opiekuje się pszczołami?; Jak nazywa się miejsce, w którym stoją ule?; Gdzie pszczoły zbierają nektar?; Co powstanie z nektaru?.
Oglądanie plastrów miodu na obrazkach. Wyjaśnienie, że w plastrach pszczoły gromadzą miód – im starszy plaster, tym ciemniejszy. Wyjaśnienie dlaczego kwitną kwiaty i drzewa oraz krzewy. Zebranie wiadomości o pracy pszczelarza.
7. “Smakowite przekąski” – dzieci samodzielnie przygotowują słodki poczęstunek: smarują miodem wafle ryżowe lub chleb.
8. Wspólna degustacja oraz zabawy przy piosenkach “Pszczółka Maja”, “Pszczoły” wspólnie z Trampolinkiem.