Letnia pogoda – zajęcie przyrodnicze (I5, 7, 8, II7, III5, IV2,3,5,7,16,18,19).
Cele: – rozpoznawanie pogody i warunków atmosferycznych charakterystycznych dla lata
– rozwijanie mowy poprzez stwarzanie okazji do swobodnego wypowiadania się
– usprawnianie dużych grup mięśniowych w zabawach ruchowych
– poznanie zasad zachowania się podczas burzy
– poznanie zjawiska tęczy
– rozwijanie zdolności manualnych i spostrzegawczości.
Propozycje:
1. “Jaką mamy pogodę latem?” – opisywanie warunków pogodowych, wspierane obrazkami. Pokazujemy obrazki przedstawiające: słońce, deszcz, burzę, wiatr, śnieg, grad. Dzieci wybierają te, które pokazują zjawiska występujące latem i nazywają je.
2. Zabawa ruchowa “Pogoda zmienna jest”. Dzieci przechadzają się po sali – wybierają się na letni spacer. Słysząc dźwięk wygrywany przez rodzica, odpowiednio reagują:
* klaskanie – świeci słońce; dzieci spacerują, rozkładając szeroko ręce w różne strony
* stukanie – pada deszczyk; dzieci naprzemiennie skaczą i kucają
* tupanie – burza; dzieci zbiegają się do jednego wyznaczonego punktu (chowają się przed burzą).
3. “Jak zachować się podczas burzy?” – Wspólnie z dziećmi ustalamy co należy robić, a czego nie wolno podczas burzy: Trzeba – Chronimy się w domu, w sklepie, w samochodzie.
– W domach zamykamy drzwi i okna.
– Wyłączyć urządzenia elektryczne, bo uderzenie pioruna może spowodować porażenie.
Należy – Nie stać pod drzewem.
– Nie stać w wodzie.
– Odchodzimy od zbiorników wodnych.
– Nie trzymamy przy sobie metalowych przedmiotów.
4. “Jak powstaje burza” – eksperyment obejrzenie filmiku na YouTube Scholaris – portal wiedzy.
5. “Kiedy powstaje tęcza?” – udzielamy informacji na temat powstawania tęczy: Tęcza powstaje w trakcie deszczu lub zaraz po nim, kiedy świeci słońce. Promienie słoneczne napotykają na krople deszczu lub krople unoszące się nad zbiornikiem wodnym. Wtedy następuje zjawisko rozszczepiania światła słonecznego i widzimy wielobarwną tęczę.
6. “Jak powstaje tęcza?” – eksperyment. Przygotowujemy dużą szklana miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień. Do miski wypełnionej wodą wkładamy pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywamy miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza.
7. “Kolory tęczy” – zabawa dydaktyczna. Przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. Pytamy dzieci: Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy). Przeliczamy kolory występujące w tęczy.
8. “Barwy” – wysłuchanie wiersza Wincentego Fabera.
Rośnie tęcza po burzy
w luk na niebie szeroki,
kolorową skakankę
przeskakują obłoki.
Obłok, co się przewrócił,
wpadł na siedem barw tęczy…
Teraz, od jej kolorów,
jest naprawdę piękniejszy.
9. Praca plastyczna “Tęcza”. pokazujemy dzieciom obrazek tęczy. Dzieci rysują tęczę na kartkach przy pomocy pasteli.
10. Śpiewanie piosenki “Tęcza – cza cza cza”, “Tęcza”- My3 – YouTube.