Serce dla rodziców – zajęcie plastyczne (III 2, 5, IV 1, 2, 5, 7, 8, 11, 12, 15).
Cele: – ćwiczenie orientacji przestrzennej
– wdrażanie do uważnego słuchania komunikatów
– kształtowanie umiejętności obserwacji oraz logicznego myślenia
– rozwijanie umiejętności wyrażania uczucia miłości do rodziców.
Propozycje:
1. Krótka rozmowa na temat “Dlaczego mówimy o rodzinie?”. Wyjaśniamy dzieciom, że zbliża się Święto Mamy – 26.05. a mamie towarzyszy tata – 23.06. – Święto Taty, wiec obchodzimy wspólne Święto Rodziny.
2. Rozwiązywanie zagadek – “Moja rodzina”.
Mamy wspólną mamę
i wspólnego tatę.
To jest moja …,
ja jestem jej… (siostra, brat)
Kocha swoje dziecko
najbardziej na świecie,
Kto taki? Na pewno
wszyscy dobrze wiecie. (mama)
Chociaż jest dorosły
po kałużach brodzi,
turla się po trawie,
z dziećmi to uchodzi. (tata)
Mama z tatą,
babcia z dziadkiem,
ciocia z wujkiem
na dokładkę.
Jeszcze kuzyn
i kuzynka
– oto cala
ma … (rodzinka).
Czy jest drewniany,
czy murowany,
ważne, by każdy
był w nim kochany. (dom)
We dnie i w nocy
ciężko pracuje.
Gdy głowa myśli,
ono… czuje. (serce)
3. “Za co kocham rodziców, jak mogę okazać im miłość?” – propozycje dzieci. Wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń i przeżyć.
4. Wykonanie ćwiczenia w KP 4 (ćw. 1, s. 22) – rozwijanie sprawności grafomotorycznej poprzez rysowanie po śladzie i wykonanie portretu rodziców.
5. Zabawa muzyczno – ruchowa “Tańczymy raz i dwa”. Dzieci maszerują po kole, trzymając ręce na biodrach. Śpiewamy piosenkę na melodię popularnej piosenki “Tańczymy labada”.
Tańczymy raz i dwa, raz i dwa, raz i dwa.
Tańczymy raz i dwa, małego walczyka!
Tańczą go synowie, synowie, synowie,
Tańczą go synowie i córeczki też!
Po zaśpiewaniu pytamy: Rączki były? Dzieci odpowiadają: Były! Pytamy: Główki były? Dzieci odpowiadają: Nie były! Uczestnicy zabawy łapią się za głowy i maszerują po kole dalej śpiewając. Zabawę można kontynuować, wymieniając kolejne części ciała.
6. “Ja i moi rodzice” – praca plastyczna. Rysowanie flamastrami sytuacji, w której dzieci robią coś wspólnie ze swoimi rodzicami, np. idą razem do kina, na basen, bawią się, grają, odpoczywają na pikniku.
7. Wykonanie ćwiczenia w KP 4 (ćw. 2, s. 25) – rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez kolorowanie rysunków, których nazwy rozpoczynają się wskazanymi głoskami i sylabami: RA, RO, RE, RY.
8. Dopasowywanie konkretnych czynności, które możemy wykonywać razem z rodzicami do rysunków z ćwiczenia 2- go. Propozycje:
* rakieta – razem z tatą robimy rakietę z kartonu
* latawiec – razem z rodzicami robimy latawiec a potem puszczamy go na łące
* lody – idziemy całą rodziną na lody
* rycerz – wspólna wycieczka do znanego zamku, gdzie można obejrzeć walki rycerzy
* rekin – wycieczka do oceanarium
* rower – wspólne wycieczki na rowerze
* lew – wspólna wycieczka do ZOO.
Sprawdzamy, czy dzieci mają takie same skojarzenia.
9. Nauka piosenki “Piosenka dla Mamy i Taty” – Muzolaki – dostępna na YuoTube Kids.