Co to jest przyroda? – praca z wierszem – zajęcie z rozwijania mowy i myślenia (IV1,2,5,11,12,18,19)
Cele: – poznanie pojęcia “przyroda”
– doskonalenie umięjętności uważnego słuchania
– rozwijanie mowy poprzez wypowiadanie się
– wdrażanie do współdziałania w sytuacjach zadaniowych
– rozumienie potrzeby dbania o środowisko, w którym żyjemy.
Propozycje:
1. Słuchanie wiersza “Co to jest przyroda?” Danuty Gellnerowej
Co to jest przyroda?
– To drzewa i kwiaty,
liście i woda.
Motyl nad łąką
biała stokrotka.
– Przyroda jest wokół,
wszędzie ją spotkasz!
Ptak rozśpiewany,
grające świerszcze…
– Powiedzcie proszę,
co jeszcze, co jeszcze?
– Kochaj przyrodę!
Szanuj przyrodę!
Omijaj w lesie
sadzonki młode!
– Szanuj przyrodę!
Kochaj przyrodę!
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody!
Dbaj o trawniki!
niech koło domu
będzie wesoło!
Będzie zielono!
2. Odpowiedz na pytania: Co to jest przyroda? Jak należy dbać o przyrodę? Dlaczego musimy dbać o przyrodę?
3. Wykonanie ćwiczenia w KP4(ćw2,s.4 i 2,s.5).
4. “Gra w zielone” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dzieci maszerują, podskakują bądź biegają po pokoju (możemy wygrywać dowolny rytm klaszcząc, stukając). Na przerwę w akompaniamencie rodzic podaje nazwę ustalonego z dzieckiem koloru, np. zielony, wówczas dziecko musi odszukać podany kolor w pokoju i dotknąć go. Gdy rodzic poda inny kolor, niż umówiony, dziecko stoi w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.
5. “Smutny widok” – prezentacja zdjęć przedstawiających tereny piękne i czyste oraz zanieczyszczone. Prezentacja zdjęć: 1) piękny widok parków, lasów, ląk itp.,2) śmieci i inne zanieczyszczenia, np. brudne rzeki, ścieki, dymy z fabryk, dzikie wysypiska śmieci, wycięte lasy. Dziecko zastanawia się, według jakiego kryterium podzielić obrazki na grupy. Następnie wyjaśnia, jakie kryterium wybrało i dlaczego.
(Zdjęcia dostępne w internecie).
6. Do wysłuchania piosenki “Ekologia” – piosenka dla dzieci, “ziemia wyspa zielona”, “Świat w naszych rękach – dostępne na YouTube.