Międzynarodowy Dzień Ziemi
Ziemia, nasza planeta – Zajęcie przyrodnicze (I5,IV1,2,5,11,12,18,19)
Cele: – zdobywanie informacji na temat Ziemi – naszej planety
– kształtowanie zdolności skojarzeniowych
– ćwiczenie małej motoryki
– wzbudzanie szacunku do otaczającego świata przyrody przyrody
– uwrażliwianie na konieczność dbania o otaczające nas środowisko.
Propozycje:
1. “Ziemia – nasza planeta” – oglądanie globusa. Nazywanie kontynentów, oceanów, określanie, czego jest więcej lądów, czy wody. Wyjaśnienie, iż globus to model(kula), która przedstawia Ziemię, czyli planetę na której żyjemy. Ziemia jest miejscem, gdzie żyją nie tylko ludzie, ale również zwierzęta, ptaki i ryby, rosną lasy, kwiaty i inne rośliny. Wskazywanie i nazywanie kontynentów, oceanów, mórz – wyszukanie i nazywanie kontynentu na którym jest Polska.
2. “Nasza ziemia” – słuchanie wiersza Marcina Przewoźniaka
Nasza ziemia
Ziemia, perła błękitna,
Ziemia, perła zielona.
Piękna, mądra i czysta
Chroni nas o dba o nas.
Wielkim, żywym jest domem
Roślin, zwierząt i ludzi.
Lecz nasz ludzki gatunek
Dom ten niszczy i brudzi!
Dymi komin, śmieć śmieci,
Ludzie lasy karczują.
Ścieki płyną do rzeki,
Potem morza zatrują.
Spalin więcej i więcej.
Giną lasy, zwierzęta.
Trzeba zrobić coś, prędzej!
Kto o Ziemi pamięta?
Ziemio, perło błękitna
Ziemio, perło zielona
Będziemy dbać o ciebie,
Ty zadbaj także o nas.
3. Szukanie odpowiedzi na pytania: Czyim domem jest ziemia? W jaki sposób ludzie niszczą ziemię? Dlaczego Ziemia jest dla nas tak ważna?
4. Wyjaśnienie, co to znaczy, że Ziemia obchodzi dziś swoje święto?
5. ” Ziemia – niebo” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko biega w tempie podanym na instrumencie perkusyjnym ( klaskanie, stukanie). Na mocne uderzenie zatrzymuje się i na hasło: Ziemia! przykuca i opuszcza nisko głowę. ponownie biega i na hasło: Niebo! wyskakuje jak najwyżej do góry. Zeskok na ugięte kolana i zatrzymanie się w przysiadzie podpartym.
6. Warto poczytać…
Stark Ulf, Jak tata pokazał mi wszechświat
Małgorzata Strzałkowska, Leśne Głupki i Coś
Tomasz Szwed, Klinika małych zwierząt w Leśnej Górce.
7. Wykonanie pajęczynek (KA, k.28-30). Są to karty w teczce artystycznej. Dzieci nawlekają owady na pajęczynki z liczbą 8 oraz liczbami 7 i 1 – doskonalenie umiejętności liczenia. Jak ma wyglądać pajęczynka możemy zobaczyć na okładce teczki artystycznej od wewnątrz.
8. Zabawa – “Wilczek”. Dziecko siedzi na środku dywanu i mówimy wierszyk:
Leży wilczek na środku lasu.
Cichuteńko, nie robiąc hałasu,
podnosi ogon, unosi łapy.
Uciekaj, bo wpadniesz w tarapaty!
Po usłyszeniu ostatniego słowa wszyscy rozbiegają się – uciekają przed zwierzęciem. Osoba złapana zamienia się rolami z wilczkiem.