Drugie życie odpadów. Jak segregujemy śmieci? – zajęcie społeczno – przyrodnicze (I5, IV1,2,5,11,12,18,19).
Cele: – rozwijanie zmysłu dotyku poprzez rozpoznawanie różnych tworzyw
– ćwiczenie małej motoryki poprzez wycinanie i przyklejanie
– kształtowanie zdolności skojarzeniowych
– wzbudzanie szacunku do otaczającego świata.
Propozycje:
1. “Co znajduje się w koszu?” – rozpoznawanie przedmiotów i tworzywa, z jakiego zostały wykonane. Należy uprzednio włożyć do plastikowego kosza puste opakowania i odpady. Dzieci nazywają je i dotykają, oceniając strukturę, miękkość itp.
2. Pogadanka na temat dbania o naszą planetę Ziemię. Dzieci podają propozycje, co można zrobić aby śmieci było mniej.
3. Pokazanie obrazka przedstawiającego pojemniki do segregacji śmieci, zwrócenie uwagi na ich kolory. Uświadomienie dzieciom, że do każdego z nich należy wrzucać inne rodzaje odpadów (niebieski – papier; zielony – szkło; żółty – plastik).
4. Wspólne wykonanie pojemników. Przygotować trzy pudełka (np. opakowania po butach). Dzieci obklejają każde z nich innym kolorem. Gotowe pudełka – pojemniki na śmieci zostają ułożone na dywanie.
5. Klasyfikowanie przedmiotów i przydzielanie opisanych wcześniej odpadów do odpowiednich pojemników. Przy wrzucaniu śmieci zwracamy uwagę na właściwe przyporządkowanie (np.; niebieski – gazeta, kartka z zeszytu; zielony – szklana butelka; żółty – plastikowa butelka).
6. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw.1,s.6).
7. Eko – zabawka. Zadaniem dzieci jest wykonanie z dostępnych materiałów zabawki według własnych pomysłów. Polecam materiały (plastikowe butelki, nakrętki, pojemniki po mleku, serkach, jogurtach, gazety, puszki). Wykonaniu eko – zabawki może towarzyszyć piosenka”Śmieci” dostępna na YouTube.