Jak przygotować się na wakacje? (I 5, I 7, I 8, III 2, III 5, IV 1, IV 2, IV 7, IV 8, IV 15)
Cele:
– doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego
– poznawanie i wskazywanie miejsc na mapie
– wzbudzanie ciekawości poznawczej
– kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się
– wdrażanie do ubierania się odpowiednio do warunków i pogody
Propozycje:
1. Wysłuchanie i omówienie wiersza “Czas wakacji”. Dzieci siedzą w półkolu. Zapraszamy do uważnego wysłuchania wiersza. Prosimy, aby dzieci zapamiętały miejsca, do których wybierają się bohaterowie utworu.
Agnieszka Kolankowska “Czas wakacji”
– Będzie przerwa od przedszkola! –
rzekła dzisiaj nasza Ola.
– Wolne całe dwa miesiące,
w których mocno grzeje słońce.
Czas wyjazdów, wolnych dni
i to bardzo odpowiada mi!
Bo Ola lubi na wieś wyjeżdżać
i dziadka w niektórych pracach wyręczać.
Michał z kolei dziadków ma w mieście
i tu zostaje, bo też jest świetnie.
Chodzi z dziadkami do kina, na lody,
na basen odkryty – tak dla ochłody.
A kto nad polskie morze wybiera się?
To Franek, Kuba i Zuzie dwie!
Ktoś mówił: – Nad morzem często jest zła pogoda,
jest zimno, wiatr wieje… Gdzie tam przygoda?
Lecz skąd! Gdy rzeczywiście zimno na dworze,
można przecież zwiedzać Pomorze”
Muzeum Motyli czy dom odwrócony…
I parki wodne są z każdej strony.
Antosia na to: – Ja w góry pojadę,
tam będę z tatą jeździła kładem.
W górach to zwykle po górach się chodzi,
wjeżdża kolejką albo się schodzi.
Góry, morze, miasto, wieś,
czy też inne miejsca gdzieś…
Bo czy dokądś wyjedziemy,
czy też w domu zostaniemy…
…Po wakacjach dobrze wiemy,
wszystko sobie opowiemy.
2. Po wysłuchaniu recytacji utworu dzieci mówią, jakie plany wakacyjne mają przedszkolaki, o których mowa w wierszu.
3. Gdzie pojadę na wakacje? – swobodne wypowiedzi dzieci. Każdy ma możliwość wypowiedzenia się. Dzieci podają swoje propozycje wakacyjnych wyjazdów. Określają, co podoba im się najbardziej w planowaniu wakacji.
4. Zabawa z mapą Polski “W góry czy nad morze?”. Przypominamy, gdzie na mapie są góry. Dzieci określają kolory, jakimi zostały oznaczone. Kierujemy się do góry i wskazujemy morze. Dzieci przesuwają palcem po mapie, sprawdzają odległości. Określają, czy to jest blisko czy daleko od ich miejsca zamieszkania.
5. Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa “Jedziemy w góry”. Rozkładamy szarfy lub wstążkę. Dzieci swobodnie spacerują, wykonując ruchy rąk na prawo i lewo – imitują morskie fale. Na hasło: Jedziemy w góry każde dziecko jak najszybciej wskakuje do szarfy.
6. “Co spakuję do plecaka?” – przygotowujemy kosz, w którym znajduje się mnóstwo przedmiotów (lub obrazków tematycznych): plecak, sandałki, buty górskie, kurtka, strój kąpielowy, krem z filtrem, kapelusz, okulary przeciwsłoneczne itp. Zadaniem dzieci jest podział przedmiotów na te, które będą potrzebne podczas pobytu w górach, i te, które przydadzą się nad morzem. Dzieci wskazują elementy, które są potrzebne bez względu na miejsce pobytu (okulary przeciwsłoneczne, krem z filtrem). Zwracamy uwagę na dobór stroju adekwatnego do pogody, zakładanie właściwego obuwia (zwłaszcza w górach), a także uwrażliwiamy na stosowanie kremów z filtrem.
7. Zabawa ruchowa z chustą animacyjną “Góra i morskie fale”. Dzieci trzymają chustę za uchwyty. Na hasło: Góry! unoszą ją wysoko i szybko przykucają, tak aby powstała góra. Na hasło: Morskie fale! poruszają chustą raz szybko, raz wolno ( do zabawy możemy użyć zwykłą chustę – apaszkę).
8. Wysłuchanie piosenki “Dokąd jechać na wakacje?” – Dziecięca Grupa wokalna Arfik – YouTube.