Wakacyjna wyprawa – zajęcie umuzykalniające (I 5, II 3, III 5, IV 1, 2, 5, 7, 11).
Cele: – rozwijanie aparatu mowy
– kształtowanie wyobraźni ruchowej
– uwrażliwianie i reagowanie na zmiany tempa
– rozwijanie inwencji twórczej
– kształtowanie umiejętności współpracy z innymi.
Propozycje:
1. Wprowadzenie – przypominamy, że już wkrótce wakacje i będzie można razem z rodziną ruszyć na wakacyjne wyprawy. Ale do takiej wyprawy trzeba się przygotować.
2. Ćwiczenie wstępne “Przygotowanie do wyprawy”. Na instrumencie gramy rytm marsza (możemy wyklaskiwać). Na przerwę dzieci wykonują następujące czynności:
* kucają (naśladują zawiązywanie sznurówek)
* podnoszą kilka razy raz jedną, raz drugą nogę
* wykonują skręty tułowia
* stają na palcach.
3. Zabawa “Samochody w drodze”. Odtwarzamy akompaniament do dowolnej wakacyjnej piosenki, a dzieci poruszają się – jadą samochodem w góry. Na kolejne przerwy w muzyce zapowiadamy:
* Rodzina jedzie samochodem na wakacje
* Tata naciska klakson samochodu
* Mama nalewa wszystkim sok
* Babcia wyprowadza pieska na krótki spacer
* Dzieci bawią się piłką.
Dzieci naśladują wskazane czynności.
4. Ćwiczenie słuchowe “Wycieczka w góry”. Gramy na bębenku rytm kroków – zadaniem dzieci jest przyporządkować dane tempo do rodzaju poruszania się i odpowiednio na jego zmianę zareagować. Jeżeli tempo uderzeń/ kroków jest:
* bardzo wolne – wspinają się z wysiłkiem pod górę (stawiając duże, powolne kroki)
* umiarkowane – maszerują łatwym szlakiem
* bardzo szybkie – zbiegają z górki.
Zmieniamy tempo grania według własnego uznania.
5. Zabawa “Krąży piosenka dokoła”. Nauka piosenki “Smak wakacji” – dostępna na kanale YouTube.
Dziecko na zmianę z rodzicem zapamiętuje a potem śpiewa po jednym wersie piosenki. Piosenka powinna “wędrować” płynnie.
6. Zabawa ruchowa “Tańczące muchy”. Dzieci pląsają po ogrodzie, wykonując wymyślone, dowolne ruchy. Na dźwięk grzechotki zastygają w bezruchu, naśladując bzyczenie muchy.
7. “Co słychać w okolicy?” – wsłuchiwanie się w dźwięki z najbliższego otoczenia, ocenianie odległości źródła odgłosu (blisko czy daleko).
8. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 54) – opowiadanie historyjki, wyjaśnianie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w środkach transportu publicznego.
9. “Wyjazd nad morze” – opowiadanie Sylwii Chmiel na platformie Bliżej przedszkola.