A może nad morze? – zajęcie przyrodnicze (I 7, 5, 2, 8, 9, III 5, IV 5, 7, 8, 12, 14, 18, 16).
Cele: – rozpoznawanie Polski na mapie świata
– zdobycie informacji dotyczących położenia Morza Bałtyckiego i jego oznaczenia na mapie
– rozwijanie dużych grup mięśniowych
– integracja dzieci
– rozwijanie zmysłu wzroku i dotyku
– rozwijanie zdolności klasyfikowania przedmiotów
– ćwiczenie odpowiedniej reakcji na sygnał dźwiękowy.
Propozycje:
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć poprzez zagadkę.
Na północy Polski znajdziesz je na mapie.
Tam pływają statki, tam ryba płetwą chlapie. (morze)
2. “Palcem po mapie” – oglądanie mapy świata, wyróżnienie Polski, porównywanie kształtu z innymi państwami, odnalezienie morza. Dzieci określają kolory, jakimi zaznaczone jest morze i inne zbiorniki wodne (rzeki, jeziora, oceany).
3. Zabawa z chustą animacyjną (może to być największa apaszka) – “Fale na morzu”. Dzieci trzymają wokół chustę. Prowadzący jest kapitanem, który opisuje stan morza (sztorm, burza, spokojne morze). Uczestnicy zabawy reagują, odpowiednio poruszając chustą.
4. Zabawa orientacyjno – porządkowa “Na pokład”. Układamy linę, sznurek na kształt koła. Jest to statek. Dzieci swobodnie maszerują – zwiedzają port. Na uderzenie np. w bębenek, jak najszybciej zajmują miejsce w kole – wsiadają na pokład.
5. W czasie wakacji może być gorąco – wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 2, s. 55) – wskazywanie przedmiotów przydatnych w upalny dzień, wyjaśnienie zasad stosowania nakrycia głowy i picia wody, gdy jest gorąco.
6. “Co zabieram nad morze w wakacje” – słuchanie wiersza Bożeny Formy.
Co zabieram na wakacje
Jadę nad morze
zabieram łopatkę,
wiaderko i koniecznie
z dużym daszkiem czapkę.
Jak będę w górach
z laską i plecakiem
razem z rodzicami
pójdę górskim szlakiem.
Jadę nad jeziora,
sprzęt zabieram cały:
ponton, płetwy, wiosła
oraz okulary.
Rozmowa na temat wiersza: Co zabieramy na wyjazd nad morze, w góry i nad jeziora?.
7. “W co spakujemy się na wakacje?” – słuchanie piosenki “Plecak, torba i walizka” – Fasolki dostępna na YouTube. Rozmowa o treści piosenki.
8. “Poszukiwanie wakacyjnych skarbów” – zabawa ruchowa. Podążanie za wskazówkami drugiej osoby, doskonalenie słuchu fonemowego, poruszanie się we wskazanym kierunku. Jedna osoba chowa “skarb”, druga szuka zgodnie ze wskazówkami (zabawa w “ciepło – zimno” lub podążanie za instrukcją słowną – trzy kroki w prawo, dwa kroki w lewo itp.