cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Owoce i warzywa – z nich radość i siła! – zajęcie przyrodnicze (I3,5,7,8,9, IV2, 12, 18, 19).
Cele: – utrwalenie nazw owoców i warzyw
– zdobycie informacji na temat właściwości odżywczych owoców i warzyw
– rozwijanie zdolności motorycznych
– zdobywanie informacji na temat roślin i ich środowiska naturalnego
– pobudzanie zmysłu smaku i zapachu.

Propozycje:
1. Zabawa paluszkowa “Zajączki”. Dzieci kolejno poruszają palcami prawej ręki, zaczynając od kciuka.

Zajączki
Jeden zajączek wskoczył na łąkę.
Drugi zajączek gonił biedronkę.
Trzeci – odszukał w trawie ślimaka.
Czwarty- oglądał robaka.
Piąty – przyglądał się temu wszystkiemu,
nastawiał uszy w wielkim zdziwieniu.

2. “Owoce i warzywa” – rozpoznawanie i nazywanie. Prezentujemy kosz darów natury. Dzieci nazywają
je i dzielą na dwie grupy (wkładają do dwóch talerzy): osobno owoce i osobno warzywa.
3. Zabawa “Jaki smak?”. Odkrawamy kawałki z przyniesionych produktów. Zasłaniamy dziecku oczy.
Dziecko ma za zadanie, używając zmysłów zapachu i smaku, rozpoznać owoc lub warzywo, którego
spróbowało. Określanie smaków: słodki, słony, gorzki, cierpki, kwaśny.
4. “Jak wygląda cebula?, Jak wygląda cytryna?” – dzieci opisują kolor, zapach i kształt. Dotykają,
wąchają i z pomocą rodzica próbują pokroić, zachowując ostrożność.
5. “Czego potrzebuje cebula, by rosnąć?, “Gdzie rosną cytryny?” – omówienie warunków potrzebnych do
wzrostu roślin.
6. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw.2,s.9) – nazywanie rysunków, rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez wskazywanie i kolorowanie rysunków zgodnie z poleceniem.
7. Pogadanka “Dlaczego jemy warzywa i owoce?”. Dzieci podają swoje propozycje. Zwrócenie uwagi na
odpowiednie proporcje spożywanych pokarmów. Podkreślenie, że duża ilość owoców też nie jest
dobra z powodu zawartych w nich cukrów.
8. Wspólne przygotowanie sałatki owocowej. Dzieci obierają owoce ze skórek, kroją je pod nadzorem
rodziców. Wszystkie składniki zostają wymieszane w misce z jogurtem naturalnym.
9. Degustacja sałatki.
10. Zabawa pantomimiczna “Sałatka owocowa”. Dzieci pokazują ruchem kolejne etapy przygotowania
sałatki: * krojenie – pionowe ruchy rąk
* obieranie – ruchy palców
* ścieranie na tarce – podskoki z rękami do góry.
11. Zabawa ze śpiewem “Cebulka i buraczek” – na melodię Krakowiaczka.

Cebulka, cebulka ,okrągła jak kulka.
Buraczka złapała potańcować chciała.
Buraczek, buraczek miał czerwony fraczek
z cebulką tańcował, nóżek nie żałował.

Jedno dziecko podskakuje w rytm melodii śpiewanej (cebulka tańczy – ręce na biodrach i podskakuje
do pierwszej zwrotki). Do drugiej zaprasza drugą osobę i tańczą razem.