cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Zdrowy tryb życia – zajęcie zdrowotne (I5,7,8,9,II9, III2,5,8,9, IV2,3,20).
Cele: – szerzenie zdrowych nawyków na co dzień
– utrwalenie specyfiki zawodów służby zdrowia
– rozwijanie kreatywnego myślenia
– utrwalenie nawyków dbania o zęby
– wzbudzanie chęci do aktywności fizycznej
– rozwijanie zdolności manualnych.
Propozycje:
1. Wysłuchanie wiersza “Dbamy o zdrowie”.
Dbamy o zdrowie
Zdrowie to jest ważna sprawa,
a więc o nie wszyscy dbamy.
Wiele warzyw i owoców
z apetytem zajadamy.
Jemy sery i jogurty,
sportem też się zajmujemy…
Uśmiechamy się do wszystkich,
no bo zdrowi być pragniemy.
Iwona Rup
2. Omówienie tekstu i podsumowanie wiadomości na temat zdrowia. Następnie zapowiadamy: Wiemy
już, jak dbać o zdrowie. A co należy zrobić, kiedy jednak zachorujemy? Dzieci podają swoje
propozycje.
3. “Do kogo udam się po pomoc?” – poznanie (utrwalenie) różnych zawodów związanych ze służbą
zdrowia, wspierane obrazkami. Pokazujemy obrazki: lekarza, pielęgniarki, ratownika medycznego,
dentysty, okulisty. Podajemy dzieciom nazwy zawodów przedstawionych na obrazkach.
4. “Kto to taki?” – rozwiązywanie zagadek.

Wyciągnie stetoskop i z uśmiechem osłucha.
Zajrzy do gardła, zajrzy do ucha.
Stanąć na nogi zawsze ci pomoże.
O kim mówimy? O panu…. (doktorze)

Sprawdzi stan twojego uzębienia.
Sprawi, by uśmiech na buzi promieniał. (stomatolog)

Kiedy oko boli cię
lub zaczynasz widzieć źle,
wtedy idź do specjalisty,
czyli do…… (okulisty)

Nosi biały czepek i biały fartuszek,
żebyś był zdrowy, czasem ukłuć. (pielęgniarka)

W białym fartuchu sprzedaje nam z półek
buteleczki, tubki, torebki pigułek. (aptekarz)

5. Pogadanka na temat specyfiki wyżej wymienionych zawodów. Zwrócenie uwagi na ważną rolę osób
wykonujących tę pracę i konieczność korzystania z ich usług ze względu na zdrowie.
6. “Ostrożnie z lekami” – podkreślenie, że nie wolno zażywać lekarstw samodzielnie bez kontroli osób
dorosłych i zaleceń lekarskich.
7. “Co jest dobre dla naszego zdrowia?” – zabawa z rysowaniem. Rodzic wymienia, co jest dobre dla
zdrowia, a dziecko rysuje słoneczka z uśmiechniętą lub smutną buzią. Np.:
* jabłko (tak)
* cukierek (nie)
* osoba kopiąca piłkę – sport (tak)
* woda (tak)
Zwrócenie uwagi na różne czynniki przyczyniające się do zachowania zdrowia, takie jak: ruch,
zdrowe odżywianie, odpowiednie ubieranie się do pogody.
8. Praca plastyczna “Aktywny czas z rodzicami” – przedstawienie przy użyciu pasteli rodziny podczas
aktywnego wypoczynku.
9. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw.2, s.13) – doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez
wskazywanie kolejnych osób w rzędach.
10. “Jak dbać o zęby?” – przypomnienie wiadomości na temat zębów i ich pielęgnacji. Ocenianie przez
dzieci, czy wskazane przedmioty i zachowania służą naszym zębom na przykład:
Mycie zębów (TAK).
Nitka dentystyczna (TAK).
Wizyta u stomatologa (TAK).
Jedzenie słodyczy (NIE).
Pójście spać bez mycia zębów (NIE).
11. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 12) – rozwijanie sprawności grafomotorycznej, utrwalenie wiedzy na temat higieny zębów.
12. Zabawa ćwicząca dużą motorykę “Na łące”. Dziecko zamienia się w zwierzęta żyjące na łące. Naśladuje je ustalonymi ruchami, np.
biedronki – biega, wymachując rękami
zające – podskakuje obunóż z rękami uniesionymi do góry na kształt uszu
żaby – podskakuje obunóż
owce – chodzą na czworakach
13. Zachęcam do uzupełnienia książeczki “My i nasz świat. Emocje i kompetencje społeczne” do strony dwudziestej. A z “Kącika artystycznego” wykonanie Kart do Karty nr 21 włącznie.