Mieszkam w Polsce – tematyka kompleksowa
Moja Polska – zabawa słownikowa. (I 5, I 7, IV 2, IV 4, IV 7, IV 10, IV 12)
Cele:
– utrwalenie symboli narodowych
– nabywanie poczucia przynależności narodowej
– rozwijanie twórczej postawy
– tworzenie słownika pojęć związanych ze słowem Polska
Propozycje:
1. Pogadanka na temat Świąt Majowych: 01.05 – Święto Pracy, 02.05 – Święto Flagi, 03.05 – Święto Konstytucji 3-ego Maja. Wyjaśnienie dzieciom, dlaczego te święta są obchodzone.
2. Moja Polska – zabawa słownikowa. Zadawanie dzieciom pytań: Co to jest Polska? Jak nazywa się nasza ojczyzna? Jak nazywają się ludzie mieszkający w Polsce? Jak wygląda godło Polski? Jak wygląda flaga Polski? Dlaczego należy kochać swój kraj?
3. Mapa Polski – prezentacja mapy konturowej Polski. Czytanie globalne wyrazu “Polska”. Tworzenie słownika pojęć związanych ze słowem Polska: ojczyzna, kraj, naród, Polak, Polka.
4. Utrwalenie wiersza “Katechizm polskiego dziecka” autorstwa Władysława Bełzy:
Kto ty jesteś?
Polak mały.
Jaki znak twój?
Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz?
Między swemi.
W jakim kraju?
W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia?
Mą ojczyzną.
Czym zdobyta?
Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?
Kocham szczerze.
A w co wierzysz?
W Polskę wierzę.
Coś ty dla niej?
Wdzięczne dziecię.
A coś winien?
Oddać życie.
5. Moje miejsce – odszukiwanie i zaznaczanie swojej miejscowości na mapie Polski.
6. Zwiedzamy Polskę – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka milknie, podajemy miejsce w jakim znajduje się dziecko (np. w górach, nad morzem), a dziecko naśladuje czynności, jakie tam można wykonywać (np. jazda na nartach, pływanie).
7. Dla chętnych: Wyszukanie legendy o Lechu. Zapoznanie z treścią legendy jak powstało państwo polskie.
8. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 2, s. 15) – zaznaczenie elementów które kojarzą się z Polską.
9. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 16) – kolorowanie rysunku zgodnie z kodem.