9 miast Polski – zajęcie matematyczne (I7,9, III8, IV3,4,5,8,10,11,15).
Cele: – poznanie obrazu graficznego liczby 9
– kształtowanie pojęcia liczby 9
– wdrażanie do używania liczebników porządkowych
– poznanie najważniejszych miast w Polsce i ich symboli
Propozycje:
1. Zabawa “Powitańka”. Dzieci stoją w kole. Na klaśnięcie wykonują skłon, dotykają dłońmi stóp, następnie wyskakują jak najwyżej, wydając okrzyk: Hej!
2. Pokaz obrazu graficznego liczby 9 czyli cyfry 9.
3. “Wstążkowa dziewiątka” – chodzenie stopa przed stopą po wstążce ułożonej na podłodze na kształt
cyfry 9.
4. “Cyfra z fasolek” – dzieci układają z fasolek cyfrę 9.
5. Wykonanie ćwiczenia w KP4(ćw.2,s.17) – kolorowanie lub wyklejanie szablonu cyfry, np. kawałkami bibuły, rysowanie cyfry palcem na kartce i w powietrzu, wskazywanie elementów, których jest 9.
6. Zabawa doskonaląca umiejętność liczenia “Guziczki w kubeczku”. Ustawiamy przed dziećmi 9 plastikowych kubeczków i 9 kolorowych guziczków. Dzieci przeliczają kubeczki i wrzucają do każdego po
jednym guziczku. Dzieci przeliczają guziki i pytane, czy jest ich więcej czy mniej niż kubeczków, dochodzą do wniosku, że guzików i kubeczków jest po tyle samo.
Następnie dziecko opisuje guzik, który znajduje się np. w czwartym kubeczku od lewej strony, który z kolei jest np. guzik czerwony itp.
7. “Stacyjkowo” – zabawa w podróż pociągiem po mapie Polski. Zadania do wykonania podajemy z każdego miasta, w którym się zatrzymamy. Podróż zaczyna się w górach, a kończy nad morzem.
* Zakopane – “Wspinaczka górska” – zabawa ruchowa. Inscenizowanie ruchem wspinania się na wysoką górę – ruchy naprzemienne rąk i nóg. Unoszenie wysoko kolan.
* Kraków – “Smok” – dzieci układają z pociętych figur geometrycznych smoka wg własnego pomysłu.
* Wrocław – policz krasnale, które znajdziesz na turystycznej ścieżce Wrocławia (9).
* Poznań – “Koziołki” – odszukanie i zapoznanie się z legendą o poznańskich koziołkach.
* Warszawa – “Puzzle” – dzieci składają obrazek z pociętej pocztówki przedstawiającej zabytki Warszawy.
* Toruń – “Pierniki” – zabawa plastyczna . Dzieci rysują i wycinają szablon pierników katarzynek a następnie dowolnie je ozdabiają ( przypomnienie wiadomości z wycieczki do Muzeum Północno – Mazowieckiego na wystawę pierników).
* Gdańsk – “Wpływamy do portu” – zabawa manipulacyjna. Dzieci bawią się żaglówkami, które wcześniej robiły z kart artystycznych – wpływamy i wypływamy z portu.
*Łomża – dowolny rysunek miasta w którym mieszkam.
* 9 – miasto – miasto, które podoba mi się najbardziej – uzasadnienie swego wyboru.