cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Pisanki, kraszanki – jajka malowane – zajęcie z zakresu wspomagania rozwoju mowy. (I 5, 8, III 8, IV 2, 3, 4, 5, 7, 11).
Cele: – poznanie obrazu graficznego litery J
– rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
– poznanie różnych sposobów ozdabiania jajek.

Propozycje:
1. Wysłuchanie wierszyka.
Jajko
Siedziała kura długo na grzędzie.
Siedziała i rozglądała się wszędzie.
patrzyła w górę, w dół, na wszystkie boki,
obok niej również siedziały kwoki.
Tak się wierciła, tak się kręciła
i nawet wcale nie zauważyła,
kiedy to jajko w końcu zniosła.
– O! – zagdakała i się podniosła.
2. Krótkie omówienie wierszyka.
3. Wstążkowa litera – chodzenie po wstążce ułożonej na podłodze w kształcie litery.
4. Kreślenie litery J palcem na plecach mamy, taty, na dywanie, w powietrzu.
5. Wielkanocne jajka – porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych: pisanki, kraszanki, wydmuszki; zapoznanie z symboliką jaja.
6. Jak barwimy jaja? – sposoby barwienia jajek
– żółty – suche łupinki cebuli
– czerwony – owoce czarnego bzu
– pomarańczowy – marchew, dynia
– zielony – trawa, pokrzywa
– czarny – olchowe szyszki
Jajko gotujemy w tych produktach i powinniśmy uzyskać dany kolor.
7. Przysłowia i powiedzenia związane z jajkiem. Rodzic wyjaśnia dzieciom powiedzenia i przysłowia:
– Jajko mądrzejsze od kury
– Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci
– Od jajka do jabłka
– Jajko Kolumba
– Kura znosząca złote jajka
8. Jajka i kurczęta – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Gdy rodzic wyłącza muzykę, dziecko reaguje na jedno z poleceń. Gdy słyszy: Jajko, zwija się w kulkę i turla z boku na bok, na słowa: Kurczak chodzi po pokoju na ugiętych kolanach i macha rękoma jak skrzydłami.
9. Poproście rodziców o wydrukowanie kart z różnymi pisankami, a dzieci niech ozdabiają je za pomocą różnych przyborów, np. kredki, pastele, flamastry ćwicząc w ten sposób rękę.