cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Z czego słynie Polska? – zajęcie społeczne (kształtujące tożsamość narodową).(I5, III8, IV1,2,3,5,10,11,12).
Cele: – dalsze nabywanie poczucia przynależności narodowej
– rozwijanie pamięci słuchowej
– rozwijanie aparatu mowy
– rozwijanie twórczej postawy.
Propozycje:
1. Rozwiązywanie zagadki:
Może kiedyś podróżować będziesz mógł po świecie,
Tyle jest ciekawych krajów do zwiedzania przecież.
Ale jedno miejsce domem na zawsze zostanie,
Miejsce gdzie się urodziłeś. Jak mówimy na nie? (Polska)
2. “Giełda pomysłów” – rozmowa o tym, jak można pokazać, że jest się patriotą, dzielenie się swoimi pomysłami.
3. “Patriotyczny quiz” – wybieranie zachowań patriotycznych spośród innych. Wymieniamy różne zachowania, zadaniem dzieci jest wybrać te (można wykonać lizaki TAK/NIE ), które wskazują na zachowania patrioty (pokazać lizak z odpowiednią odpowiedzią).
Przykłady zachowań:
– Znam symbole narodowe.
– Potrafię zaśpiewać hymn.
– Gdy słyszę hymn, tańczę.
– Wybieram towary produkowane w Polsce.
– Znam i zwiedzam zabytki w Polsce.
– Podczas świąt narodowych wywieszam flagę.
– Bawię się godłem i rysuję po nim.
– Kibicuję Polskim reprezentacjom sportowym.
– Uczę się historii naszego kraju.
– Zawieszam szalik z napisem Polska i godłem bałwanowi zimą.
4. “Co pochodzi z Polski?” – wybieranie produktów charakterystycznych dla Polski. Podajemy nazwy produktów, a dzieci mają wybrać te, które są charakterystyczne dla Polski. Dzieci swobodnie tańczą w rytm dowolnej muzyki. Gdy wyłączymy muzykę, zatrzymują się. Wymieniamy wtedy nazwę jakiegoś produktu, np. twaróg, oscypek, ser feta, mozzarella, kapusta kiszona, ananas, croissant, pomidor, ziemniak, ferrari, kiełbasa podwawelska. Jeśli dzieci zdecydują, że produkt jest typowo polski, robią obrót na palcach, jeśli uznają za zagraniczny, kucają.
5. “Z czego słynie Polska?” – burza mózgów. Dzieci wymieniają, z czego ich zdaniem słynie Polska.
6. “Wielki Polak” – swobodne wypowiedzi dzieci. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytania: Co to znaczy “wielki Polak?” Kogo można nazwać wielkim Polakiem? Dlaczego? Pytamy, czy dzieci znają osoby wymienione niżej. Jeśli nie, można krótko opowiedzieć o każdej z nich i odszukać zdjęcie danej osoby w internecie. Sławni Polacy: Mikołaj Kopernik, Jan Paweł II, Maria Skłodowska – Curie, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Adam Mickiewicz, Lech Wałęsa, Fryderyk Chopin, Robert Kubica, Robert Lewandowski, Adam Małysz, Kamil Stoch, Justyna Kowalczyk.
7. “Moje miejsce” – słuchanie i analiza utworu Dominiki Niemiec.
Moje miejsce
Miejsce gdzie żyję, ten piękny zakątek świata,
miejsce, w którym każdego traktuję jak brata,
miejsce, gdzie Wisła od gór wiedzie do morza,
miejsce, gdzie na polach ścielą się łany zboża,
miejsce, gdzie w jeziorach odbija się błękit nieba,
miejsce, gdzie jest bezpiecznie, gdzie bać się nie trzeba,
miejsce dumnego orła opieką otoczone,
miejsce, którego barwy są biało – czerwone,
to miejsce kocham, dbam o nie, szanuję,
to miejsce to Polska, za jej piękno dziękuję.
Po przeczytaniu utworu zadajemy dzieciom pytania: O jakim miejscu jest mowa w wierszu? Jakie jest to miejsce, jaka jest Polska? Jakie symbole Polski pojawiły się w wierszu? Jakimi uczuciami darzy Polskę bohater wiersza? Co to znaczy kochać, szanować Polskę?