1. Ćwiczenia artykulacyjne i ruchowe na podstawie rymowanki Iwony Fabiszewskiej -Wakacyjne plany.
Rodzic mówi rymowankę. Za pierwszym razem wspólnie z dzieckiem wykonuje określone ruchy i wypowiada sylaby. Podczas kolejnego powtórzenia zachęca dziecko do samodzielności. Dzieci:
Słonko mocno świeci, podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,
cieszą się więc dzieci podskakują obunóż,
Chi, chi, cha, chi, chi, cha, powtarzają sylaby i klaszczą a dłonie,
moc promyków słonko da podnoszą ręce i naśladują wkręcanie żarówek,
Chodźmy więc nad wodę maszerują w miejscu,
po letnią przygodę kontynuują marsz,
Plum, plum, plum, plum, plum, plum, powtarzają sylaby i pokazują dłonią kształt fali,
to strumyka słychać szum wypowiadają długo głoskę sz.
Wejdźmy też na górę naśladują wchodzenie na górę,
podziwiać naturę. przykładają dłoń do czoła, tworząc nad oczami
daszek i rozglądają się w obie strony,
Och, och, och, puch, puch, puch powtarzają sylaby i klaszczą w dłonie,
to przedszkolak dzielny zuch. wskazują ręką siebie.
2. Układanie z klocków w kształcie figur geometrycznych sylwety żaglówki.
Klocki np. drewniane w kształcie figur geometrycznych.
R. umieszcza obok dziecka pojemnik z drewnianymi klockami w kształcie figur geometrycznych. Układa z nich sylwetę żaglówki. Dziecko, patrząc na wzór, tworzy taką samą kompozycję. Na koniec układają inne kształty według własnej inwencji.
*Jeżeli nie ma w domu takich klocków, można wyciąć figury geometryczne i ich użyć do zabawy.
3. Wakacyjne bagaże – zajęcie matematyczne.
• Zapoznanie z zawartością walizki. Liczenie przedmiotów umieszczonych w walizce.
Mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki.
Rodzic pokazuje walizkę z całą jej zawartością. Dziecko wyjmuje kolejno poszczególne przedmioty i układa je na dywanie. Określa przeznaczenie przedmiotów i układa obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczą przedmioty.
• Karta pracy, cz. 2, nr 58
Dziecko:
− ogląda obrazek,
− wymienia rzeczy, które pakuje do walizki Olek, zastanawiają się, czy wszystkie będą przydatne podczas wakacyjnego wyjazdu,
− przypomina sobie, gdzie Olek z rodziną spędza wakacje i jaka panuje tam latem pogoda,
− liczy spodenki, koszulki, czapki, pary skarpetek i pary butów,
− rysuje odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
− w każdej ramce rysuje o jedną chmurkę więcej niż w poprzedniej.
• Zabawa ruchowa Wakacyjne bagaże.
Woreczek gimnastyczny dla każdego dziecka (można wykorzystać np. woreczek z ryżem)
Dziecko ustawia się w szeregu z jednej strony pokoju. R. wręcza dziecku woreczek. Dziecko pochyla się do przodu i kładzie woreczek-plecak na swoich plecach. Stara się przejść na drugi koniec sali tak, aby nie zrzucić woreczka. Zabawę powtarzamy trzy razy.
• Karta pracy, cz. 2, nr 59.
Dziecko:
− ogląda obrazki,
− liczy stroje kąpielowe, spódniczki, koszulki, kapelusze, pary skarpet, zastanawiają się czy wszystkie będą Adzie potrzebne,
− rysuje odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
− przygląda się obrazkom na poprzedniej karcie, wskazują różnice między bagażami Olka i Ady,
− w każdej kolejnej ramce rysują o jedną chmurkę mniej niż w poprzedniej.
4. Zabawa tematyczna – Pakujemy walizki.
Lalki
Rodzic zachęca do zabawy tematycznej. Dzieci wybiera lalki do zabawy. Planuje wyjazd na wakacje. Wciela się w rolę mamy, taty i dziecka. Zastanawia się, jakie stroje i jakie przedmioty będą im potrzebne podczas wakacyjnego wyjazdu. Rozmawiają o tym ze sobą.
5. Zabawa Prawda czy fałsz – rozwijanie zdolności koncentracji podczas działania przy muzyce.
Nagranie dowolnej piosenki wakacyjnej , odtwarzacz CD.
Dziecko maszeruje po okręgu w rytmie piosenki. Na przerwę w muzyce R. prezentuje dziecku zdania prawdziwe lub fałszywe. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, dziecko unosi ręce, jeżeli jest fałszywe, przechodzi do przysiadu.
− Rower musi mieć sprawne hamulce.
− Na rowerze jeździmy w wyznaczonych miejscach.
− Rower to rodzaj samochodu.
− Rowerem możemy zjeżdżać z góry bez hamulców.
− Na rowerze jeżdżą tylko dziewczynki.