cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

8.06.2020 „Podróże małe i duże”

1. Ćwiczenie rytmiczne przy rymowance Bożeny Formy. Dziecko stoi przodem do R., który recytuje krótki fragment tekstu. Dziecko powtarza go zgodnie z rytmem oraz w tempie proponowanym przez R.:

 Na wycieczkę wyruszamy
przecież już wakacje mamy.
Mama, tato, siostra, brat
na rowerach jadą w świat.
Morze, góry już czekają,
na spotkanie zapraszają.  

2.  Kolorowanie rysunków różnych pojazdów.
Rysunki do kolorowania przedstawiające pojazdy, kredki.

Rodzic układa na stole rysunki do kolorowania przedstawiające różne pojazdy. Dziecko koloruje rysunek, na którym znajduje się ich ulubiony środek lokomocji. R. zwraca uwagę na budowę pojazdów. Prosi, aby dziecko policzyły liczbę kół we wskazanych pojazdach.

3. Po lądzie, powietrzu czy wodzie? – zabawy dydaktyczne inspirowane wierszem Laury Łącz Letnie wakacje.

• Słuchanie wiersza Laury Łącz Letnie wakacje.

Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje – Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.
Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię,
Popatrz
– Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze
– Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia
– Czekają jeziora,
Lato
– Już wyjechać pora!

• Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic zadaje pytania:
− Gdzie możemy wyjechać na wakacje?
− Dlaczego na wakacjach miło spędzamy czas?
− W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku?

• Rozwiązywanie zagadek słuchowych.
Odgłosy różnych środków lokomocji (YouTube – https://www.youtube.com/watch?v=kShLSH-J81A), obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne środki lokomocji.

Rodzic układa na dywanie obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne środki lokomocji. Proponuje dziecku wysłuchanie różnych dźwięków i wskazanie obrazków, na których przedstawione są pojazdy wydające te dźwięki. Włącza kolejno nagrane odgłosy różnych środków lokomocji. Dziecko podaje ich nazwy, dzieli je rytmicznie (na sylaby) i powtarza dźwięki. Następnie odszukuje i wskazuje odpowiednie pojazdy wśród obrazków leżących na dywanie.

 • Ćwiczenia klasyfikacyjne Po lądzie, powietrzu czy wodzie?
Obrazki lub zdjęcia przedstawiające środki lokomocji (np. samolot, pociąg, samochód, statek, motocykl, autobus).

Rodzic układa przed dzieckiem trzy obrazki: pierwszy przedstawiający ulicę (w oddali widać tory kolejowe),  drugi – niebo z chmurami, trzeci – wodę.
Dziecko omawia, co jest na nich przedstawione. Następnie układa pod nimi  obrazki różnych pojazdów. Uzasadnia, dlaczego zrobiło to w określony sposób.
Po zakończonym zadaniu wymieniają środki lokomocji poruszające się po lądzie, po wodzie oraz w powietrzu.

• Zagadki ruchowe Naśladujemy pojazdy.
Obrazki lub zdjęcia przedstawiające samochód, pociąg, statek, samolot, tekturowe pudełko z otworem wyciętym w górnej części.

Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji. Dziecko rozpoznaje je i nazywa. Następnie chowa obrazki do pudełka, w którego górnej części wycięty jest otwór. Dziecko podchodzi do pudełka, wyjmuje jeden obrazek, naśladuje sposób poruszania się przedstawionego na nim pojazdu (może także naśladować dźwięk). Rodzic lub rodzeństwo odgadują, o jaki pojazd chodzi. Podają jego nazwę i wspólnie naśladują dźwięk i sposób poruszania się pojazdu zaproponowany przez dziecko.

4. Zabawa Znikający pociąg – zapamiętywanie i wymienianie  przedstawionych na obrazku elementów.
Obrazki przedstawiające czerwoną lokomotywę ciągnącą np. dwa niebieskie wagoniki, trzy czerwone wagoniki, dwa czerwone i jeden żółty wagonik.

Rodzic pokazuje obrazek przedstawiający np. czerwoną lokomotywę z dwoma niebieskimi wagonikami. Prosi, aby dziecko dokładnie się przyjrzało. Następnie chowa obrazek i zadaje pytania, związane z treścią obrazka np. Co przedstawiał obrazek? Jakiego koloru była lokomotywa? Ile wagoników ciągnęła lokomotywa? Jakiego koloru były wagoniki?
Jeśli dziecko dobrze radzi sobie z zadaniem, R. może położyć obrazek z większą liczbą wagoników lub  z wagonikami różniącymi się kolorem.

*** Zarówno lokomotywą, jak i wagonikami mogą być wycięte z papieru kolorowego prostokąty lub kwadraty.

5. Zabawa Mój rower – doskonaląca koordynację słuchowo-ruchową i poczucie rytmu. Woreczek gimnastyczny. Dzieci siadają skrzyżnie w kole.

Rodzic  recytuje tekst krótkiego wierszyka Bożeny Formy.
Dziecko:
− powtarza kolejne wersy,
− powtarza wiersz w całości,
− recytuje wierszyk, podając sobie woreczek z rodzicem lub rodzeństwem.
R. zwraca uwagę na prawidłową koordynację ruchu z recytacją oraz na wyraźny sposób wypowiadania tekstu. Początkowo robią to w bardzo wolnym tempie.

Mój rower mknie wesoło
mój dzwonek głośno dzwoni
mój rower ma hamulce
i grube ma opony.
Na rowerze jadę ja.
To zabawa na sto dwa!  

Język angielski -„Vehicle” – pojazd

W tym tygodniu zapoznamy się ze słownictwem dotyczącym pojazdów.

Zadanie 1.

bus – autobus (bas)

plane – samolot (plejn)

car- samochód (kar)

bike- rower (bajk)

ship – statek (szip)

boat – łódka (bołt)

train – pociąg (trejn)

truck – ciężarówka (trak)

Zadanie 2.

W celu utrwalenia słownictwa poproś osobę dorosłą o wymówienie  nazw pojazdów w języku angielskim. Twoim zadaniem będzie pokazanie danego pojazdu za pomocą gestu.

  • „car”– masz dłonie wysunięte do przodu i ułożone jak na kierownicy.
  • „plane”– ręce rozkładasz w bok i tworzysz w ten sposób skrzydła
  • „bike”– kładziesz się na plecach, unosisz nogi i naśladujesz pedałowanie
  • „boat”– siadasz po turecku, naśladujesz wiosłowanie oburącz raz po prawej, raz po lewej stronie
  • „train” – ręce zginasz w łokciach i naśladujesz jadący pociąg

Zadanie 3.

Posłuchaj piosenkę. Ilustruj słowa piosenki za pomocą ruchu.

https://www.youtube.com/watch?v=e_04ZrNroTo

http://www.ppgrebocice.szkolnastrona.pl/index.php?c=getfile&id=764