1. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wycinanie figur geometrycznych.
Nożyczki, kontury małych i dużych: kwadratów, trójkątów, prostokątów (narysowane na kolorowych kartonach). Dzieci wycinają figury geometryczne. Następnie segregują je do kopert.
przygotowane figury przez dzieci będą wykorzystane w zajęciach.
2. Rozmowa na temat mojej miejscowości. – próba narysowania planu z rodzicem.
Dziecko opowiada o najważniejszych miejscach (budynkach, zabytkach, sklepach miejscach użyteczności publicznej) i razem z rodzicem próbują stworzyć plan wymienionych obiektów swej miejscowości. Dziecko próbuje odpowiedzieć co lubi robić w swojej miejscowości.
3. Zabawa twórcza – Dom.
Papierowe kolorowe figury geometryczne: duży prostokąt, mały prostokąt, 2 małe kwadraty, duży trójkąt – figury wycięte przez dzieci.
Rodzic pyta dzieci, jakie budynki znajdują się w ich okolicy. Dziecko opisuje wygląd budynków. Następnie R. rozkłada na dywanie papierowe figury geometryczne. Prosi dziecko, aby nazwało (same lub z pomocą R.), opisały i przeliczyły figury, a następnie zastanowiły się, jak je ułożyć, aby utworzyły dom.
Dziecko wspólnie z R. układają na dużym prostokącie 1 mały prostokąt (drzwi), 2 małe kwadraty (okna); trójkąt (dach) układają na dużym prostokącie.
4. Dom niski i dom wysoki.
2 pudełka różniące się wysokością, z naklejonymi w miejscach drzwi i okien małymi i dużymi figurami geometrycznymi (prostokątami i kwadratami).
Rodzic ustawia przed dziećmi 2 pudełka – domy. Wskazuje dom niski i dom wysoki. Pyta dziecko, który dom jest według nich charakterystyczny dla wsi, a który dla miasta, jakie budynki znajdują się w ich miejscowości zamieszkania: niskie czy wysokie.
Następnie dzieci z pomocą R. opisują wygląd budynków. Wskazują, który budynek ma małe okna, a który – duże. Przeliczają okna i drzwi w każdym domu, posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej.
5. Budowanie domów.
Białe kartony formatu A3, wycięte z kolorowego papieru małe i duże: kwadraty, prostokąty, klej
Rodzic zaprasza dziecko do zabawy w budowanie domów.
• Układanie figur według instrukcji.
R. prosi dziecko o wybudowanie niskiego domu. Mówi:
− Wybuduj niski dom, który ma dwoje drzwi i trzy okna.
Dziecko układa karton w pozycji poziomej i na nim odpowiednio 2 małe prostokąty i 3 małe kwadraty. R. sprawdza wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z kartonu.
Następnie R. prosi dziecko o wybudowanie wysokiego domu. Mówi:
− Wybuduj wysoki dom, który ma jedne duże drzwi oraz dwa duże okna.
Dziecko układa kartkę w pozycji pionowej i na niej odpowiednio 1 duży prostokąt i 2 duże kwadraty. R. sprawdza wykonanie zadania, po czym dzieci zdejmują figury z kartonu.
• Układanie figur według własnego pomysłu.
Dziecko samodzielnie buduje dom według własnego pomysłu – układają na kartonie małe figury i duże figury. Po wykonaniu zadania przyklejają figury na kartonie.
Dziecko opisuje swój budynek – mówi, jaki dom zbudowało i jakich figur użyło.
6. Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Chodniki w mieście.
Kolorowa kreda. R. rysuje na chodniku kolorową kredą linie – chodniki. Dziecko chodzi po chodnikach – przechodzi po liniach stawiając stopę za stopą.
7. Zabawa ruchowa – Pokonaj przeszkodę.
Na podwórku dziecko z dostępnych elementów tworzy własny tor przeszkód i demonstruje jego pokonanie. Następnie zaprasza do przejścia toru rodziców/ rodzeństwo.