cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Oszczędzamy wodę 12.04

1.   Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Przeprawa.

Potrzebny będzie szeroki pas niebieskiej krepiny lub wstążki, krążki, woreczki lub poduszki.

Rodzic układa pośrodku pokoju szeroki pas niebieskiej krepiny – strumyk. Następnie na krepinie rozkłada krążki – kamienie. Dziecko przechodzi po kamieniach tak, aby nie zamoczyć nóg.

Po przejściu na drugą stronę liczy kamienie, na których stanęło.

2.Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok.

– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki.

– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.

– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.

– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.

– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.

– Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile zużywa cała nasza grupa.

– To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.

– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.

– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.

– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.

– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły. – W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie:

Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!

Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.

3.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania

Rodzic zadaje pytania:

− W jaki sposób Ada myła zęby?

− Dlaczego należy oszczędzać wodę?

Rodzic z dzieckiem szuka  sposobu oszczędzania wody np.:

− branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,

− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,

− gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.

Światowy Dzień Wody (22 marca) to święto propagujące oszczędzanie wody. Obchody koncentrują się na poszukiwaniu naturalnych rozwiązań związanych z niedoborem wody na świecie.

4. Zabawy na świeżym powietrzu Jaka jest przyroda?

Można wykorzystać lupy, szkła powiększające.

Dziecko spaceruje z rodzicem po podwórku lub w okolicy swojego domu. Wspólnie  obserwują stan czystości najbliższego środowiska, wykorzystując lupy i szkła powiększające. Rodzic zwraca uwagę dziecku na: – chodzenie po chodniku (nie po trawniku), – przydomowe ogródki i rosnące w nich rośliny, – znajdujące się przy drodze pojemniki na odpady i ich kolory, – czyste miejsca i zanieczyszczone miejsca, – miejsca dobre do zabaw i odpoczynku, – zachowanie ptaków i innych zwierząt. Rodzic wraz z dzieckiem zatrzymuje się w wybranych miejscach i rozmawia  na temat możliwości chronienia przyrody. Dziecko dzieli się swoimi wrażeniami, szuka wspólnie z rodzicem odpowiedzi na pytanie: Jak możemy dbać o przyrodę?

5. Zabawa ruchowa Dbamy o przyrodę.

Potrzebne będzie nagranie skocznej melodii w żywym tempie.

Dziecko biega swobodnie w rytm muzyki, w jednym kierunku. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i wykonują czynność podaną przez rodzica, związaną z dbaniem o przyrodę, np.: kopanie grządek, podlewanie roślin. Rodzic powtarza zabawę kilka razy.