cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Pomysły na wakacyjne zabawy 3.06.2020

  1. Obrysowywanie, wycinanie i kolorowanie sylwet ryb.

 Szablon przedstawiający sylwetę ryby, biała kartka z bloku technicznego, nożyczki, kredki.

R.mówi dziecku zagadkę:

W wodzie pływają, głosu nie mają. (ryby)

Układa na stole szablon przedstawiający rybę. Dziecko obrysowuje sylwetę ryby na białej kartce, wycina i koloruje według własnego pomysłu. Następnie odkłada sylwety ryb we wskazane przez R. miejsce (ryby będą potrzebne do kolejnego zadania).

 

  1. Zabawa Ryby w rzece – Rozwijanie sprawności manualnej.

Rolka po ręczniku papierowym, kawałki włóczki, wykonana wcześniej przez dziecko sylweta ryby, dziurkacz, kawałek niebieskiej krepiny.

  1. proponuje dziecku zabawę z rybkami.  Wręcza dziecku rolkę po ręczniku papierowym. Przywiązuje do niej koniec włóczki. Pozostałą część włóczki dziecko nawijają  na rolkę. W wykonanej wcześniej sylwecie ryby robi dziurkaczem otwór. Samodzielnie lub z pomocą R. przywiązują sylwetę rybki do końca włóczki. R. rozkłada na podłodze niebieską krepinę – to rzeka. Proponuje dziecku, aby wypuścić rybkę do rzeki. Dziecko ustawiaj przy krepinie. Trzyma za końce w obu dłoniach rolkę po ręczniku. Powoli obraca rolkę, odwijając z niej włóczkę. Sylweta rybki znajduje się coraz niżej. Zadanie jest wykonane, gdy sylweta rybki dotknie niebieskiej krepiny, czyli rybka zanurzy się w wodzie.Podczas powtórzenia zabawy można dziecku zaproponować łowienie ryb tj. nawijanie włóczki ze znajdująca się na końcu sylwetą ryby na rolkę.

 

3.Co pływa, co tonie? – zajęcia badawcze.

  • Wprowadzenie do zabawy badawczych, zachęcanie dziecka do wypowiadania się.

Głębokie naczynie z wodą, parawan lub tekturowe pudełko.

  1. ustawia za parawanem lub za wysokim pudełkiem głębokie naczynie z wodą. Dziecko odwracają się do R. plecami.
  2. energicznymi ruchami wywołuje dźwięk pluskania wody. Dziecko odwraca się przodem i odgaduje rodzaj dźwięku.
  3. pyta, co dzieci najbardziej lubią robić podczas wakacji nad wodą. Proponuje wspólne eksperymenty, podczas których dziecko dowie się co pływa, a co tonie.
  • Zabawy badawcze w ogrodzie przedszkolnym.

Plastikowa tacka, plastikowy pojemnik na wodę i np. małe kamyki, kartki z zeszytu, plastelina, metalowy klucz, korek, piłeczki do ping-ponga, kawałki papieru o różnej strukturze i grubości (np. kawałek tektury, bibuły, brystolu), klocek drewniany, klocek plastikowy, styropian,  piórko, liść, gąbka, makaron, po dwie łódki z papieru wykonane techniką origami.

  1. ustawia na trawniku pojemnik wypełniony wodą, a obok pojemnika układa na tackach różne przedmioty.
  • Wykonują następujące doświadczenia:

– sprawdzają, czy ich łódki pływają – umieszczają je na wodzie, obserwują, swobodnie wypowiadają się na temat sposobu poruszania się łódek

– dmuchają na łódki umieszczone na wodzie. Obserwują, jak łódki poruszają się pod wpływem strumienia powietrza (dmuchają raz mocno, raz lekko), – obciążają łódkę kamykami, uważając, aby nie zatonęła.

Swobodnie wypowiadają się na temat wykonywanego doświadczenia. R. zwraca uwagę na ograniczenia, jakie obowiązują przy obciążeniu np. statków. Wyjaśnia, że załadowany zbyt duży ciężar może spowodować zatonięcie statku. Odkładają łódki na bok,

– sprawdzają, czy plastelina utrzyma się na wodzie. Robią z plasteliny kuleczkę, placek, robią dziurkę w placku, lepią kształt spodeczka. Ostrożnie umieszczają na powierzchni wody,

– kładą na wodzie kartki z zeszytu. Układają na nich piórko, monetę, mały kamyk itp. Wykonują ćwiczenie ostrożnie, tak, aby kartka utrzymała ciężar,

– sprawdzają, które z ułożonych na tackach przedmiotów po wrzuceniu ich do wody zatoną, a które nie,

– układają na jednej tacce przedmioty, które toną, na drugiej przedmioty, które pływają. Zastanawiają się, dlaczego tak się dzieje.

  1. wyjaśnia, że wszystko zależy od ciężaru przedmiotów. Ciężkie przedmioty toną, lekkie pływają.

 

  1. Przyglądanie się chmurom na niebie. Rysowanie na piasku kształtów chmur.

Koce.

Dzieci leżą na kocach. Przyglądają się kształtom chmur. Następnie rysują je na piasku. Zastanawiają się, dlaczego chmury przybierają różny kształt.

 

  1. Zabawy badawcze – oglądanie i porównywanie ziaren piasku.

Plastikowe tacki, piasek (przynajmniej dwa rodzaje piasku różniące się np. kolorem lub wielkością ziaren), lupy, szkła powiększające.

  1. wysypuje na dwie płaskie tacki piasek (piasek na tackach różni się np. kolorem lub wielkością ziaren). Dziecko ogląda ziarnka piasku przez szkła powiększające lub lupy, dotyka. Stara się określić, jaki jest piasek.