1. Zagadki słuchowe – Co trzymam w ręce?
Parawan (można użyć koc i przewiesić przez krzesło), różne przedmioty wykonane z papieru, plastiku i ze szkła, np.: 2 talerze plastikowe, 2 talerze szklane, 2 talerze papierowe.
R. pokazuje zgromadzone przedmioty, wykonane z papieru, plastiku i ze szkła, i je nazywa. Demonstruje dźwięki, jakie one wydają. Następnie siada za parawanem. Wytwarza dźwięki przy użyciu tych przedmiotów, np. stuka o siebie dwoma szklanymi talerzykami. Dziecko odgaduje, co R. trzyma w ręce.
2. Zajęcia badawcze – Papier, plastik, szkło.
Dziecko siada wraz z rodzicem zastanawiają się, z jakiego materiału są wykonane zgromadzone przedmioty.
* Zadanie 1. Badanie właściwości papieru.
Stolik nakryty niebieską tkaniną lub krepiną, szkła powiększające, lupy, różne przedmioty wykonane z papieru (najlepiej te same, co w poprzedniej zabawie), np.: gazeta, kartka, pudełko tekturowe.
R. zaprasza dziecko do pierwszego stolika, nakrytego niebieską tkaniną (lub krepiną), na którym są ułożone różne przedmioty wykonane z papieru.
Prosi dziecko, aby wybrało jeden przedmiot i określiło jego cechy.
Wniosek: papier jest miękki, da się go drzeć, daje się zgniatać.
* Zadanie 2. Badanie właściwości plastiku.
Stolik nakryty żółtą tkaniną lub krepiną, szkła powiększające, lupy, różne przedmioty wykonane z plastiku (najlepiej te same, co w poprzedniej zabawie), np.: plastikowe butelka, kubeczek i łyżeczka.
R. przechodzi z dziećmi do drugiego stolika, okrytego żółtą tkaniną (lub krepiną), na którym są ułożone różne przedmioty wykonane z plastiku.
Prosi dziecko o wybranie jednego przedmiotu i określenie jego cech. R. uzupełnia wypowiedzi.
Wniosek: plastik jest lekki, elastyczny lub sztywny.
* Plastik to potoczna nazwa tworzywa sztucznego – materiału wytworzonego przez człowieka z niewystępujących w naturze substancji. Jest on surowcem całkowicie odpornym na wodę i wiele czynników chemicznych.
* Zadanie 3. Badanie właściwości szkła.
Stolik nakryty zieloną tkaniną lub krepiną, szkła powiększające, lupy, różne (bezpieczne) przedmioty wykonane ze szkła, np.: małe słoiki, spodki.
R. przechodzi z dzieckiem do trzeciego stolika, nakrytego zieloną tkaniną (lub krepiną), na którym są ułożone różne przedmioty wykonane ze szkła.
Prosi dziecko o wybranie jednego przedmiotu i określenie jego cech.
Wniosek: szkło jest ciężkie, zimne, twarde, przepuszcza światło.
*** Rodzic informuje dziecik o o konieczności segregowania odpadów w celu ich ponownego wykorzystania w przemyśle
3. Karta pracy, cz. 2, nr 41
Dzieci:
− oglądają obrazki,
− nazywają kolory koszy, które służą do segregowania śmieci,
− mówią, jakie śmieci do nich wrzucamy,
− łączą liniami obrazki z odpowiednimi koszami,
− kolorują odpowiednio kosze: pierwszy – na zielono, drugi – na żółto, trzeci – na niebiesko.
4. Zabawa ruchowa z elementem skłonu – Podnosimy odpady.
Dziecko wolno, spokojnie maszeruje w różnych kierunkach, wykonując skłon. Na zawołanie R.: Wyrzuć odpady! wykonuje jeszcze trzy kroki, odliczając i naśladując podnoszenie odpadów, po czym prostuje się, podnosi jedną lub drugą rękę i naśladuje wrzucanie odpadów do kosza.
5. Zabawą – Czarodziejski worek.
Worek, pognieciona kartka, pudełko tekturowe, torebka po cukrze, pusta butelka po soku, słoiczki po dżemie, puste pudełko po margarynie, plastikowy kubek.
R. prosi dziecko o wyjęcie z worka jednego przedmiotu i odgadnięcie, co to jest. Po koleji wkłada rękę do worka i zgaduje co chwyciło, po czym kładą na stoliku wyjęte przedmioty: gazetę, plastikowy kubek, puszkę, słoik.
Rodzic pyta, z jakiego materiału są wykonane poszczególne przedmioty.
6. Segregowanie odpadów. Wyjaśnienie pojęcia recykling.
3 kartki A3 w kolorach: zielonym, żółtym, niebieskim, pognieciona kartka, pudełko tekturowe, torebka po cukrze, pusta butelka po soku, słoiczki po dżemie, puste pudełko po margarynie, plastikowy kubek.
Dziecko ogląda zgromadzone odpady. R. informuje je, że z odpadów, jeśli są posegregowane, wykonuje się inne, nowe przedmioty. Wyjaśnia pojęcie recykling.
Następnie zachęca dzieci do posegregowania odpadów.
Układa na środku kartki w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym.
Dziecko wymienia nazwy przedmiotów i z pomocą R. kładzie je na odpowiednich kartonach – segregują odpady.
Następnie przeliczają odpady każdego rodzaju.
Przykłady: 4
− papier – kartka w kolorze niebieskim (pognieciona kartka, pudełko tekturowe, papierowa torebka po cukrze),
− plastik – kartka w kolorze żółtym (puste pudełko po margarynie, plastikowy kubek),
− szkło – kartka w kolorze zielonym (pusta butelka po soku, słoiczki po dżemie).
Dzieci przeliczają poszczególne odpady. Mówią, których jest najwięcej, a których tyle samo.
7. Wykonanie ekologicznych instrumentów.
Plastikowe butelki, fasola, groch lub kasza gryczana, mocny klej, kartonowe pudełka, taśma klejąca.
Rodzic poprzedza wykonanie ekologicznych instrumentów rozmową nt.: co można zrobić z materiałów odpadowych. Dzieci podają swoje propozycje. R. proponuje wykonanie ekologicznych instrumentów.
Do wyboru można wykonać:
1.. Ekologiczne grzechotki – wsypujać do plastikowych butelek fasolę, groch lub kaszę gryczaną. R. szczelnie zamyka pojemniki, używając do tego mocnego kleju.
2. Ekologiczne bębenki – z pomocą R. zaklejają kartonowe pudełka taśmą klejącą.
Po zakończeniu prac porównują brzmienia grzechotek i bębenków.
8. Wyprawka plastyczna – dzieci które mają w domu wyprawki plastyczne mogą wykonać z niej kartę nr 24, (potrzebne będą: kredki, naklejki)
Dzieci:
− kończą rysować pojemniki na segregowane śmieci właściwymi kolorami,
− kolorują je zgodnie z kolorami konturów,
− przyklejają obok każdego z nich odpowiedni rodzaj śmieci, jakie należy do niego wrzucać, zgodnie z instrukcją.
***Na zakończenie dla chętnych osób proponuję rozmowę na temat CO ZANIECZYSZCZA ŚRODOWISKO? zastanówmy się jak możemy o nie dbać? pomocne będą nam poniższe obrazki.Wspólnie zobaczmy film edukacyjny