1. Rozmowa kierowana Pocztówka znad morza.
Pocztówki z różnych miejsc Polski (w tym z nadmorskim krajobrazem) z zapisanymi na niektórych z nich pozdrowieniami.
R. pokazuje dziecku pocztówki przedstawiające różne krajobrazy. Czyta zapisane na nich pozdrowienia. Przypomina o zwyczaju wysyłania kart z pozdrowieniami np. z wakacji. Dziecko wskazuje pocztówki, które przedstawiają krajobraz nadmorski. Wybiera dwie pocztówki, które mu się najbardziej podobają.
2. Oglądanie przez lupy i szkła powiększające różnego rodzaju muszli, porównywanie muszli i grupowanie.
Różnego rodzaju muszle, lupa, szkło powiększające.
R. układa na stole różnego rodzaju muszle. Prosi, aby dziecko dokładnie przyjrzało się muszlom, używając do tego celu lupy lub szkła powiększającego. Dziecko porównuje muszle, układa obok siebie muszle, które mają podobne cechy (np. podobny kształt). Odnajduje największą i najmniejszą muszlę. Następnie dziecko wybiera sobie jedną muszlę. Stara sią znaleźć podobną muszlę np. podobnej wielkości lub z podobnymi wzorami. Dziecko układa podobne okazy blisko siebie.
3. Nad morzem – rozmowa przy obrazku.
• Wprowadzenie do tematu. Zabawa dotykowa Dotyk kropelki.
Naczynie z wodą, kroplomierz, słomka lub strzykawka.
Dziecko z zamkniętymi oczami. Jedną dłoń kładzie na kolanie. Drugą dłoń wyciąga lekko przed siebie. R. zakrapla (najlepiej kroplomierzem) na dłoń kropelkę wody. Dziecko, kiedy poczuje wodę na swojej dłoni, otwiera oczy, rozciera kropelkę, pocierając dłonią o dłoń. R. prosi, aby dziecko odpowiedziało na pytanie: Co czułem, kiedy kropelka wody dotknęła mojej dłoni?
• Odgadywanie treści obrazka.
Obrazek lub zdjęcie przedstawiające nadmorski krajobraz (największą część obrazka zajmuje morze), pięć kawałków szarego papieru (takiej wielkości, aby przykryły obrazek) z narysowanymi na nich sylwetami słoneczek od 1 do 5.
R. umieszcza na tablicy obrazek, przedstawiający nadmorski krajobraz, który przykryty jest pięcioma kawałkami szarego papieru. Na każdym kawałku papieru narysowana jest inna liczba słoneczek (od 1 do 5). Dziecko wymieniają dowolną liczbę i przy pomocy R. odsłania odpowiedni fragment obrazka. Próbują odgadnąć, co jest przedstawione na obrazku.
• Opisywanie nadmorskiego krajobrazu. Określanie cech morza.
Obrazek lub zdjęcie przedstawiające nadmorski krajobraz (większą część obrazka zajmuje morze), ewentualnie obrazek lub zdjęcie przedstawiające krajobraz nad rzeką lub nad jeziorem.
R. prosi, aby dziecko przyjrzało się dokładnie obrazkowi umieszczonemu na tablicy i opowiedziałyo o nim. Następnie pyta:
– Jakie jest według Ciebie morze? Dziecko opisuje morze jednym słowem np. głębokie, niebieskie, szerokie, piękne, niebezpieczne, tajemnicze itp.
– Czym morze różni się od rzeki lub od jeziora? (aby ułatwić porównanie można umieścić na tablicy obrazek przedstawiający krajobraz nad rzeką lub jeziorem)
– Jaki smak ma woda morska?
– Dlaczego morze jest słone?
R. wyjaśnia dzieciom tajemnice słonego smaku wody morskiej.
Na dnie mórz i oceanów znajdują się pasma skał. Zbudowane są one z różnych minerałów, z których niektóre są bardzo słone. Woda morska rozpuszcza skały. Wtedy sól dostaje się do morza. Na dnie mórz i oceanów znajdują się również wulkany, które wybuchają. Wydobywa się z nich lawa zwiększająca zasolenie wody. Najbardziej słonym morzem jest Morze Martwe. Jest ono tak słone, że nie mogą w nim żyć żadne rośliny i zwierzęta. Gdybyśmy chcieli się w nim wykąpać, to nawet jeśli nie potrafimy pływać, utrzymamy się na wodzie.
4. Zabawa ruchowa z elementem rzutu Podaj piłkę.
Piłka.
R. staje naprzeciwko dziecka i na przemian rzucają i łapią piłkę.
5. Zabawa sensoryczna Rysujemy morskie fale.
Plastikowa taca, piasek, myjka do okien.
R. ustawia na stole tace, której dno pokryte jest piaskiem. Pokazuje dziecku, jak można przedstawić graficznie morskie fale – rysuje palcem na piasku. Następnie wyrównuje powierzchnię myjką. Dziecko próbują samodzielnie narysować fale. Po zakończeniu rysowania, wyrównuje powierzchnię piasku.
Dobrze jest wykorzystywać do wyrównywania powierzchni plastikowe narzędzie zakończone gumką, przeznaczone do mycia okien.
6
. Wakacyjny upominek – zajęcie plastyczne. – Zadanie dla Motylków, które mają Wyprawkę
• Wprowadzenie. R. pyta:
− Jakie pamiątki przywozimy z wakacji?
− Dla kogo przywozimy pamiątki z wakacji?
− Dlaczego wręczamy bliskim osobom pamiątki z wakacji?
• Zapoznanie z tematem pracy. Przygotowanie do pracy.
Wyprawka, karta nr. 27, nożyczki klej, kolorowa włóczka lub bibuła.
R. proponuje dziecku wykonanie wakacyjnego upominku dla bliskiej osoby. Dziecko przygotowuje kartę pracy oraz niezbędne pomoce.
• Samodzielne wykonanie pracy przez dziecko według instrukcji R.
Dziecko wycina z karty zaznaczone konturem kształty. Składa je według instrukcji tak, aby potworek otwierał i zamykał usta. Przykleja na czubku głowy potworka kolorowe włosy z włóczki lub z bibuły.
• Nadanie potworkowi imienia, wręczenie potworka bliskiej osobie.