cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

Z biegiem Wisły (13.05.2020)

1. Zabawa ruchowa – My jesteśmy żabki

2.  „Podróż po Polsce” – zajęcia matematyczne.

Zapoznanie z biegiem Wisły – rodzic prezentuje dziecku mapę Polski. Pokazuje, w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki. Podczas oglądania mapy rodzic zadaje dziecku pytanie:

Jak nazywa się najdłuższa rzeka, która przepływa przez Polskę?
Pokazuje na mapie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że Wisła wypływa z gór i wpada do morza. Zaprasza dziecko na wycieczkę z biegiem Wisły.

W górach. Liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby. /Wycięte z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które zastąpią owieczki – 10 sztuk, zielona krepina (pastwisko) oraz po 5 klocków dla dziecka.
Rodzic informuje, że dziecko dotarło do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Pokazuje tę miejscowość na mapie. Mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Układa na dywanie dwa
zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszcza na nich dowolną liczbę wyciętych z białego papieru kół (lub chmurek) – owieczek (maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Dziecko liczy owieczki na wskazanym przez Rodzica pastwisku, pokazuje liczbę na palcach, a następnie układają przed sobą tyle samo klocków – owieczek. Rodzic prosi, aby dziecko porównało liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziało, czy jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej. Płyniemy łódką w dalszą podróż.

W Warszawie. Budowanie domów z klocków według wzoru. Liczenie pięter. /Klocki, kartoniki z narysowanymi domami (od jednopiętrowego do mającego 5 pięter), pojemnik./

Rodzic informuje, że dotarliśmy do drugiego celu podróży – stolicy Polski, Warszawy (pokazuje na mapie). Płynąc łódką, dziecko widzi budynki różnej wysokości. Rodzic pokazuje kolejno kartoniki, na których są narysowane domy z różną liczbą pięter (od 1 do 5). Przed dzieckiem ustawia pojemnik z klockami. Dziecko bierze  odpowiednią liczbę klocków i układa z nich domy o takiej samej wysokości (może postawić klocek na klocku lub położyć klocki na dywanie jeden nad drugim). Nie burzy domów, tylko układa jeden obok drugiego. Wskazuje wysoki dom i niski dom. Po zakończeniu zadania odkłada klocki na miejsce i płyniemy dalej.

W Toruniu. Segregowanie wyciętych z papieru pierników według kształtów. /Wycięte z brązowego papieru sylwety pierników w trzech kształtach, trzy obręcze./
Rodzic informuje, że dotarliśmy do trzeciego celu podróży, jakim jest Toruń – miasto słynące z bardzo smacznych pierników. Pokazuje miejscowość na mapie. Układa na dywanie trzy obręcze, a obok nich wycięte z papieru sylwety pierników różniące się kształtem. Prosi, aby dziecko pomogło w ich porządkowaniu. Dziecko umieszczają sylwety pierników w odpowiednich obręczach. Następnie kontynuują podróż łódką.

W Gdańsku. Liczenie statków na morzu. /Niebieska krepina, półkola wycięte z papieru kolorowego (symbolizujące statki), mapa Polski./
Rodzic informuje, że dotarliśmy do ostatniego celu podróży, a mianowicie do leżącego nad morzem miasta Gdańsk (pokazuje na mapie). Rozkłada niebieską krepinę – morze. Po morzu pływają statki. Dziecko liczy, ile statków pływa po morzu. Rodzic kładzie 5 statków i mówi, że 2 odpłynęły (chowa je), a dziecko odpowiada, ile statków pozostało itd.
Zakończenie podróży.

3. Zabawa matematyczna-