cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

14.04.- W świecie teatru

W świecie teatru – ćwiczenia słownikowe na podstawie wiersza “W teatrze” Marleny Szeląg. (I5, IV2, IV5, IV15, I7, III5).
Cele: – poznanie pojęcia “teatr”,
        – bogacenie słownika dotyczącego teatru: scena, widownia, kurtyna, spektakl,  aktorzy maski, afisz,
        – zachęcanie do oglądania przedstawień w teatrze i właściwego zachowania się w nim.
Propozycje:
1. “W teatrze” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat teatru.
 W teatrze     –      Marlena Szeląg 
W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scenę wciąż patrzę i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie,
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony,
poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą,
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony.
I szybko tak mija mi czas w teatrze,
a gdy się boję, na scenę nie patrzę!
Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,
łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.
Są też momenty wielkiej radości,
skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski,
chyba czekają na widzów oklaski?
Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,
wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła
i całą scenę znów zasłoniła.
Wtem błysły światła w wielkiej sali,
wszyscy ze swoich foteli wstali.
I to już koniec jest przedstawienia
– Teatrze magiczny, do zobaczenia!
2.Zadajemy pytania do wysłuchanego utworu: W jakie miejsce przeniósł nas wiersz? Po co chodzi się do teatru? Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz? Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? Jakie emocje, uczucia może w nas wywołać przedstawienie teatralne? Kto z was był kiedyś w teatrze? Co wam się tam podobało? Jeśli tak, to dlaczego? 
Wyjaśniamy także zasady zachowania się w teatrze ( wyłączamy telefony, nie rozmawiamy i nie jemy podczas przedstawienia).
3. Wyjaśniamy teraz i gromadzimy słowa dotyczące teatru i występujące w wierszu: scena, kurtyna, spektakl, przedstawienie, sztuka teatralna, reflektory, scenografia, aktorzy, rekwizyty, maski, oklaski, owacje, brawa, afisz, plakat, bilet do teatru, premiera.
4. “Kurtyna w górę, kurtyna w dół” – zabawa ruchowa. Do zabawy potrzebna będzie nam chustka lub apaszka. Dzieci maszerują w rytm dowolnej muzyki. Na hasło: Kurtyna w dół! – dzieci chwytają chustkę za rogi, wyciągają ręce do góry, stają na palcach i powoli kucają, naśladując chustą opuszczanie kurtyny. Na hasło: Kurtyna w górę! – dzieci powoli wstają i naśladują podnoszenie kurtyny.
5. Wysłuchanie i nauka refrenu piosenki “Magiczne miejsce” YouTube Kids.
6. Praca z KP2. 26. – ćwiczenie grafomotoryczne, rysowanie masek po śladzie.
7. Obejrzenie filmiku -” Jak powstaje spektakl teatralny”? YouTube Kids.