Świat opery i baletu – zajęcie muzyczne. (I5, IV1, IV2, IV5, IV7).
Cele: – poznanie cech baletu i opery,
– rozwijanie umiejętności tanecznych,
– rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości muzycznej,
– uwrażliwianie na piękno wyrazu baletu i opery.
Propozycje:
1. Zabawy ruchowe z chustka lub apaszką:
* “Jaki piękny kwiat” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Układamy na podłodze kilka kolorowych chustek lub apaszek. Dzieci – pszczółki poruszają się swobodnym biegiem w różnych kierunkach, ramionami naśladują ruch skrzydeł owadów. Na zapowiedź: Pszczółki na kwiatek, dzieci podbiegają do chustek i siadają na nie.
* “Kolorowe motyle” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, trzymając kolorową chustkę nad głową. Wykonują skłony boczne tułowia, chustką naśladują latającego nad głową motyla. Po chwili robią skłony do przodu i do tylu nie odrywając się z podłogi.
* “Złap motyla” – zabawa z elementem podskoku. Dzieci poruszają się w podskokach. Na słowa: Uważajcie, motylek leci – wyrzucają energicznie chustki w górę, a następnie próbują złapać.
2. “Co to jest opera?” – rozmowa kierowana. Pokazujemy dzieciom ilustrację z dowolnej opery. Następnie tłumaczymy, że opera to taki rodzaj przedstawienia teatralnego, w którym aktorzy rozmawiają ze sobą, śpiewając, a muzyka buduje nastrój opowieści.
3. Włączamy dzieciom fragment dowolnego libretta, gdzie śpiewają soliści i zespół.
4. “Poznajemy balet” – rozmowa kierowana. Pokazujemy ilustrację dziewczyny i chłopaka w strojach baletowych, np. z jakiegoś przedstawienia. Omawiamy wygląd tancerzy i podajemy nazwy elementów ich strojów, tj. baletki (pointy), paczka baletowa inaczej tutu – strój z tiulu (dla dziewcząt), mężczyźni tańczą w trykocie oraz getrach.
5. Obejrzenie fragmentu “Jezioro Łabędzie” – Piotra Czajkowskiego YouTube – Swan Lake.
6. “Nasze Jezioro Łabędzie” – improwizacja ruchowa do fragmentu muzyki z “Jeziora Łabędziego” Piotra Czajkowskiego. Rozdajemy dzieciom chustki i pokazujemy, w jaki sposób poruszają się baletnice( lekko, na palcach, sylwetka wyprostowana). Następnie włączamy melodię, a dzieci zamieniają się w tancerzy baletu i próbują pokazać ruchem wszystkie emocje zawarte w utworze.
7. Wydrukować rysunek baletnicy i dowolnie go pokolorować.