Zadanie 1.
Zabawa słownikowa Dzwonię do mamy, dzwonię do taty.
Dziecko bierze od rodzica telefon do ręki , naśladuje wybieranie numeru i mówi: Mamo, kocham Cię za to, że …………………. . Potem powtarza czynność dzwoniąc do Taty i mówi : Tato, kocham Cię za to, że…… .
Zadanie 2.
Zabawa Mamo, tato ile kroków do domu
W pewnej odległości od rodzica stoi dziecko. Pyta : Mamo, tato , ile kroków do domu ? Mama odpowiada, że np. trzy . Dziecko wykonuje trzy kroki w stronę rodzica. Zabawę kontynuujemy dalej aż do momentu, gdy dziecko dojdzie do rodzica.
Zadanie 3.
Mama i tata – osłuchanie z wierszem Jadwigi Koczanowskiej
Cele: zapoznanie z rolą mamy i taty w życiu dziecka, rozwijanie pamięci i spostrzegawczości, opanowanie przez dziecko tekstu wiersza na pamięć,
Pomoce: obrazki ilustrujące treść wiersza, napisy mama, tata
a/ dziecko słucha wiersza czytanego przez rodzica
Mama i tata to świat nasz cały,
Ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
To dobre, czułe, pomocne ręce
I kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
Wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
Loty huśtawką , prawie do słońca,
Oraz cierpliwość , co nie ma końca.
Kochana Mamo, kochany Tato,
Dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
Ze nas kochacie, że o nas dbacie
I wszystkie psoty nam wybaczacie.
b/ rodzic pokazuje napisy
tata
ta ta
mama
ma ma
zwraca uwagę dziecku, że słowa mama i tata składają się z dwóch tak samo brzmiących sylab. Pokazuje te sylaby, następnie dziecko dzieli słowa na sylaby i je wyklaskuje.
c/ Rozmowa n. t. wiersza:
Rodzic pyta : Jaki wydaje się dziecku świat, gdy obok są mama i tata ? Za co dzieci chcą podziękować rodzicom ?
d/ Kilkakrotne powtórzenie wiersza z wykorzystaniem obrazków przedstawiających elementy wymienione w wierszu
– Rodzic ponownie recytuje wiersz i prosi dziecko o odszukanie obrazków przedstawiających wymienione elementy w jednej linii, w odpowiedniej kolejności
– Następnie wskazując kolejne obrazki , prosi dziecko o wspólne powtarzanie wiersza.
– Każe dziecku zasłonić oczy dłońmi. W tym czasie zmienia położenie obrazków . Pyta dziecko, czy wszystko się zgadza. Ustala prawidłową kolejność, po czym patrząc na obrazki ponownie recytuje razem z dzieckiem.
W domu, przy każdej nadarzającej się okazji i oczywiście chęciach dziecka powtarzamy wiersz.
Zadanie 4.
Chętne dzieci mogą niektóre obrazki pokolorować i umieścić w naszej galerii , zachęcamy . Niektóre obrazki po pokolorowaniu możemy powycinać.
Miłej pracy
Pozdrawiamy