Co znajdę pod skorupką? – zajęcie plastyczno techniczne. (IV2, IV11, IV18, IV7, IV8).
Cele: – poznanie budowy jajka;
– doskonalenie percepcji wzrokowej;
– rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej;
– budzenie zainteresowania otaczającym światem.
Propozycje:
1. “O jajkach słów kilka” – rozmowa kierowana na podstawie ilustracji na temat jaj znoszonych przez różne ptaki. Rozmawiamy z dziećmi na temat wielkości i wyglądu jaj znoszonych przez różne ptaki: przepiórka, kura, kaczka, gęś i struś.
2. “Co znajdę pod skorupką?” – zabawa badawcza. Dzieci mają możliwość podpatrywać rodziców podczas przygotowywania potraw na święta. Oglądają jajka surowe i jajka ugotowane na twardo – porównują ich wygląd.
3. Jajka – zabawa ruchowa. Dzieci biegają w rytm dowolnej muzyki. Na sygnał zmieniają się w pisanki – siadają na piętach, kuląc się tak, aby przypominać kształtem jajko.
4. “Jajka świąteczne” – zabawa ze śpiewem na wzór tradycyjnej zabawy “Kółko graniaste”.
Jajka świąteczne,
Barwne, bajeczne.
Jajka nam się wysypały,
ich skorupki popękały,
a my wszyscy – bęc!
5. “Baranek” – praca plastyczna z wykorzystaniem W.13. (karta pracy – baranek). Dzieci wypychają baranka i składają go według instrukcji. Gotowego baranka i jajko ze styropianu proponujemy użyć do dekoracji świątecznego stołu.
6. Wykonanie wzoru nr 15 (karta na której jest owal) oraz drugiej karty nr 15 – koszyczek wielkanocny. W koszyku samodzielnie próbujemy narysować jajka.