Tematyka kompleksowa: Święta, święta, biją dzwony.
Temat dnia: Poznajemy tradycję. (III6, IV2, IV6, I5, I7, )
Temat zajęcia: Wielkanocny stół – rozmowa na temat tradycji wielkanocnych na podstawie wiersza M. Szeląg.
cele: – poznanie znaczenia tradycji;
– poszerzenie wiadomości dzieci na temat potraw przygotowywanych na świąteczny stół;
– budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami.
Propozycje:
1. “Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat tradycji wielkanocnych.
“Wielkanocny stół”
Wielkanocny stół już obrusem nakryty,
w rzeżuszce baranek cukrowy ukryty.
Na środku święconka, a w niej pisanki
– jajka zdobione we wzorki i plamki.
W wazonie świątecznie się prezentują
bazie, co kotki swe pokazują.
Już na talerzach kiełbasa biała,
zalana barszczem jest prawie cala.
A tam mazurek – wypiek świąteczny,
posyła babie ukłon serdeczny.
Tuż obok talerz – jajka w nim siedzą,
wraz z życzeniami bliscy je zjedzą…
Już na śniadanie goście przybyli
– na stole symbole tradycji odkryli.
Zadajemy dzieciom pytania: O jakim święcie jest mowa w wierszu? Czym nakryty był stół? Co znajdowało się na świątecznym stole? Po co na święta Wielkanocne szykuje się jajka? Jak myślicie, co to jest tradycja? Czy według was jest ważna, dlaczego? Jakie znacie inne tradycje związane z Wielkanocą, o których nie było mowy w wierszu?
2. “Do wielkanocnego stołu” – zabawa ruchowa.
Na podłodze rozkładamy skakankę w kształcie prostokąta – stół wielkanocny. Dzieci biegają w rytm dowolnej piosenki, omijając prostokąt. Gdy muzyka cichnie, dzieci siadają w siadzie klęcznym wokół stołu.
3. Praca z KP2.21- (karty pracy nr 2, strona 21) – ćwiczenia motoryki malej, zdobywanie wiadomości na temat tradycji związanych z Wielkanocą. Dzieci nakrywają do świątecznego stołu, wykorzystując do tego celu nalepki ( w środku książki). Podają nazwy świątecznych potraw, wymieniają tradycje związane z Wielkanocą.
4. Wysłuchanie piosenki “Wielkanocna piosenka” na You Tube.