cloud
cloud
cloud
cloud
cloud
cloud

30.03. Wielkanocne jajka

Wielkanocne jajka –  słuchanie opowiadania D. Gellner – rozwijanie mowy i myślenia. (IV2, IV6, IV7, IV8, I5, III5).
Cele: – poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą (malowanie jajek);
         – doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
         – rozwijanie przywiązania do tradycji.
Propozycje:
1. Utrwalenie wzoru 14 (wzór prostokąta, karta z białym prostokątem na zielonym tle). Ozdobienie białego prostokąta w dowolny sposób. Wyjaśnienie, że prostokątny może być stół wielkanocny lub ogródek, w którym rosną wiosenne kwiaty. Dzieci samodzielnie rysują prostokąt wokół ogródka (druga karta nr14). Dorysowują również kwiaty w ogródku.
2. “Jajko” – słuchanie opowiadania D. Gellner.
   Bylo sobie raz jajo. Zwyczajne, ubrane od góry do dołu w skorupkę. Pewnego dnia znalazło gdzieś pędzel i farby.
– Mam pomysł! – wrzasnęło i puknęło się pędzlem w głowę, omal się przy tym nie tłukąc.
– Przerobię się na pisankę!
  Siadło na stołku przed lustrem i wzięło się do roboty. Najpierw pomalowało sobie gruby brzuch.
– Nawet nieźle mi to wyszło! – pochwaliło samo siebie i złożyło sobie gratulacje. – Teraz będę malowało plecy.
  Ale to nie było takie proste. Bo chociaż jajo kręciło się i kręciło jak karuzela, to plecy tak czy siak ciągle były z tylu i jajo nie mogło ich zobaczyć. W rezultacie stoczyło się ze stołka na podłogę i wrzasnęło przerażone:
– Dość tych eksperymentów, bo się potłukę i skończę w gipsie!
I wybiegło w podskokach na podwórko.
– Nie martw się, jajo! – zawołały dzieci. – Pomalujemy cię z tylu!
Ale ono nie chciało już nawet słyszeć o pędzlu i farbach. Poszło więc do sklepu i kopiło sobie kamizelkę. I nawet wyglądało w niej elegancko. A najważniejsze, że nie musiało przez cale Święta odwracać się plecami do ściany!
Wypowiedzi na temat: W jaki sposób można ozdabiać jajka? Wyjaśnienie określenia “pisanki” – jajka malowane. Oglądanie prawdziwych pisanek (filmik na YouTube), zwrócenie uwagi na różnorodność wzorów i kolorów, którymi ozdabiane są jajka.
3. Wysłuchanie piosenki “Pisanki, pisanki” – na YouTube.
4. Ozdobienie pisanki ze styropianu w dowolny sposób.
5. “Kto umie?” – zabawa z elementem równowagi. Dziecko stoi na jednej nodze (na zmianę na prawej i na lewej) z klaskaniem nad kolanem i pod kolanem, obracanie się wokół własnej osi – w lewo i w prawo, kreślenie palcami stopy kółek na podłodze i w powietrzu.