Liczymy kolorowe pisanki – zajęcie matematyczne (I1, III5, IV8, IV7, IV11, IV12, IV15)
Cele: – poznanie zabaw matematycznych z pisankami;
– doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę;
– rozwijanie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania;
– zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć i zabaw.
Propozycje:
1. Praca z KP2.23 (karta pracy strona 23 według poleceń).
2. Przypomnienie piosenki “Pisanki, pisanki” (dostępna na YouTube).
3. Wykorzystanie tekstu piosenki do zabawy matematycznej. Zadajemy pytania:
* Jaka była pierwsza pisanka?
* Jaka była druga pisanka?
* Jaka była trzecia pisanka? itd. albo:
*Pierwsza pisanka była…
*Druga pisanka była…
*Trzecia pisanka miała wzorek w…
*Czwarta pisanka była koloru… itd.
4. Kolorowe jajka – wycinanie. Dajemy dziecku do wycięcia 6 jajek w trzech kolorach ( na kolorowym papierze odrysowujemy szablon jajka).Po wycięciu przez dziecko proponujemy zabawy:
– “Segregujemy jajka” – zabawa klasyfikacyjna. Dzieci segregują wycięte jajka ze względu na kolor.
– “Liczymy jajeczka” – doskonalenie umiejętności przeliczania .Liczymy od 1 do 6 i odwrotnie.
– “Mniej – więcej” – dodawanie i odejmowanie. Podajemy różne działania, np. Ile jest dwie pisanki dodać dwie pisanki? , a dzieci dokładają lub odejmują sylwety jajek i podają wynik.
– “A co po tej pisance?” – zabawa w rytmy. Dzieci układają różne rytmy z kolorowych jajek, np. żółte, czerwone, niebieskie itd, dwa żółte, 1 czerwone, 2 niebieskie, 1 czerwone, itp.
5. “Kura i kurczęta” – zabawa ruchowa. Rodzic jest kurą a dzieci kurczętami. Kurczęta wychodzą na spacer (biegają przy dowolnej muzyce). Na sygnał “Do mamy!” – biegną i chowają się pod skrzydła.
6. Wykonanie kart strona 26 – tulipany. Wręczenie ich rodzicom za wspólną zabawę.