Święta minęły – rozmowa na podstawie wiersza i własnych doświadczeń. (IV2, IV6, IV9, I5).
Cele: – kształtowanie umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi;
– utrwalenie tradycji związanych z Poniedziałkiem wielkanocnym;
– wzmacnia nie poczucia przywiązania do tradycji.
Propozycje:
1. Jakie były nasze święta? – krótka pogadanka z dziećmi na temat czy w naszych domach zachowaliśmy tradycje związane ze świętami wielkanocnymi: kolorowe pisanki, koszyczek wielkanocny – święconka, śniadanie wielkanocne i to co znajdowało się na naszym stole.
2. “Śmigus” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.
Śmigus Maria Konopnicka
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus, Śmigus!
Dyngus, Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała!
Śmigus, Śmigus!
Dyngus, Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus, Dyngus!
Choć się wody bała.
Zadajemy pytania do wysłuchanego utworu: O jakiej tradycji była mowa w wierszu? Kto wstał rano? Czego się bała Panieneczka? Gdzie się schowała? Co zmoczyła Panieneczka?
3. Obejrzenie filmiku na YouTube Śmigus Dyngus – polska tradycja lub Ludowe dyngusowanie. Wyjaśnienie dzieciom, czy obecnie także Lany Poniedziałek obchodzimy w taki sam sposób.
4. Wysłuchanie piosenki Śmigus – dyngus – Śpiewające Brzdące.
5. Wyszukanie, wydrukowanie i pokolorowanie rysunku Śmigus Dyngus- MiastoDzieci.pl – dla chętnych.